Roberto Martinez tetap positif bahawa Eden Hazard akan sempat cergas tepat pada waktunya untuk mengharungi kempen Euro 2020 walaupun tercicir dalam senarai terbaru skuad Belgium.

Jurulatih The Red Devils itu meminta pemain Real Madrid tersebut menyertai pasukan kebangsaan sebagai langkah pemulihannya.

Pemain sayap itu kembali dalam aksi LaLiga selepas tersisih dalam enam perlawanan untuk muncul sebagai pemain gantian dalam separuh masa kedua ketika Madrid menang ke atas Elche hujung minggu lalu.

Namun, Hazard terpaksa diketepikan dalam latihan Isnin lalu berikutan masalah pinggul yang menghalangnya untuk menghadapi Atalanta dalam Liga Juara-Juara (UCL) pada keesokan harinya.

Pengurus Madrid, Zinedine Zidane, kecewa dengan masalah berulang yang "tidak dapat dijelaskan" itu yang telah membatasi khidmat Hazard apabila hanya melakukan 36 kali penampilan dan 29 daripada adalah dalam kesebelasan utama sejak tiba pada Jun 2019.

Hazard hanya menyumbang empat jaringan buat Los Blancos, selain menawarkan lima bantuan jaringan daripada 38 peluang yang diciptanya.

Begitupun, dia masih menjadi kunci utama buat Belgium dengan lima gol, tujuh bantuan jaringan dalam 34 peluang diciptakannya sepanjang lapan perlawanan kelayakan Euro 2020 dan masih mampu menggalas tugas sebagai ketua pasukan dalam pusingan akhir musim panas ini sekiranya dia dapat pulih tepat pada waktunya.





Martinez tetap sabar sambil mendedahkan anak buahnya itu tidak akan menjalani pembedahan dengan menjelaskan: "Saya rasa masih ada masa yang panjang untuk menyertainya (ke Kejohanan Euro).

"Daripada menetapkan garis masa, adalah lebih penting menilainya pada setiap hari bagi melihat Eden berada di jalan yang tepat untuk kembali cergas.

"Adalah silap dan merupakan satu perjudian oleh sesiapa jua untuk meramalkan sama ada Eden akan cergas atau tidak.

"Saya berasakan keadaan ini boleh diselesaikan lebih awal sebelum kempen Euro, tetapi hanya menerusi perkembangan harian Eden kemudian barulah kita boleh mengetahui jawapan sebenarnya.

"Mengenali Eden, apa yang kami hadapi adalah pemain yang tidak pernah tercedera sepanjang kariernya. Ini adalah satu kejutan, sesuatu yang baru. Wujud banyak ketidakpastian di sekelilingnya.

"Tetapi daripada segi kecederaannya, saya berasa sangat positif bahawa kita akan dapat menyaksikan prestasi terbaik Eden Hazard sebelum Euro."

Biarpun Zidane tidak dapat menjelaskan mengenai kesengsaraan Hazard, Martinez menambahkan: "Inilah situasi Eden Hazard. Kami menghadapi masalah yang sama. Terdapat banyak masalah yang berbeza-beza tetapi puncanya sama.

"Kini adalah saatnya untuk melupakan bilakah dia akan kembali, menawarkan keperluan buatnya dan membantunya pulih sepenuhnya untuk memastikan dia boleh kembali ke padang.

"Kami perlu memikul tanggungjawab itu, di antara Persekutuan Belgium dan kelab yang diwakilinya."

Di sebalik Hazard tidak akan memainkan peranan dalam aksi kelayakan Piala Dunia menentang Wales, Republik Czech dan Belarus, Romelu Lukaku pula masih tersenarai meskipun kem Inter dilanda penularan COVID-19.

Pemain tengah, Albert Sambi Lokonga dan Orel Mangala, pula mendapat panggilan pertama untuk skuad senior.

Senarai panggilaan skuad Belgium:

Koen Casteels (Wolfsburg), Thibaut Courtois (Real Madrid), Thomas Kaminski (Blackburn Rovers), Simon Mignolet (Club Brugge); Toby Alderweireld (Tottenham), Dedryck Boyata (Hertha Berlin), Timothy Castagne (Leicester City), Jason Denayer (Lyon), Leander Dendoncker (Wolves), Thomas Foket (Reims), Brandon Mechele (Club Brugge), Thomas Meunier (Borussia Dortmund) ), Thomas Vermaelen (Vissel Kobe), Jan Vertonghen (Benfica); Yannick Carrasco (Atletico Madrid), Nacer Chadli (Istanbul Basaksehir), Kevin De Bruyne (Manchester City), Thorgan Hazard (Borussia Dortmund), Albert Sambi Lokonga (Anderlecht), Orel Mangala (Stuttgart), Dennis Praet (Leicester City), Alexis Saelemaekers (Milan), Youri Tielemans (Leicester City), Hans Vanaken (Club Brugge); Michy Batshuayi (Crystal Palace), Christian Benteke (Istana Kristal), Charles De Ketelaere (Club Brugge), Jeremy Doku (Rennes), Adnan Januzaj (Real Sociedad), Romelu Lukaku (Inter), Dries Mertens (Napoli), Leandro Trossard ( Brighton & Hove Albion), Yari Verschaeren (Anderlecht).