Diego Costa telah didenda EURO543,208 kerana penipuan cukai tetapi tidak akan dijatuhkan hukuman penjara selama enam bulan, seperti biasa di bawah undang-undang Sepanyol.

Penyerang Atletico Madrid, Costa muncul di mahkamah pengadilan di ibu negara semalam, memakai topeng muka pelindung, dan mengaku bersalah.

Tuduhan tersebut berkaitan dengan pengaturan hak gambar yang dibuat atas nama Costa ketika dia berpindah dari Atletico ke Chelsea pada tahun 2014.

Dia didapati telah mengabaikan cukai sebanyak EURO1.1 juta, yang telah dibayar sepenuhnya oleh pemain berusia 31 tahun itu tahun lalu.

Pejabat Pendakwa mengesyorkan hukuman penjara enam bulan dan EURO 507,208.

Sistem perundangan Sepanyol membenarkan agar jenayah tanpa kekerasan yang membawa hukuman penjara di bawah dua tahun diganti dengan denda dan, di bawah peruntukan ini, Costa akan membayar tambahan EURO36,000 -- dikira sebagai denda 12 bulan dengan harga EURO100 sehari.

"Diego Costa mencapai kesepakatan dengan Pejabat Pendakwa beberapa bulan yang lalu dan telah membayar denda yang sama dengan faedah," kata seorang jurucakap Atletico dalam satu kenyataan yang dilaporkan oleh Mundo Deportivo.

"Permintaan hukuman penjara telah ditarik balik."

Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, Luka Modric dan Javier Mascherano adalah antara pemain bola sepak yang telah melanggar undang-undang cukai di Sepanyol sejak beberapa tahun kebelakangan ini.