Ketua jurulatih Paris Saint-Germain (PSG), Mauricio Pochettino, menegaskan persembahan di bawah prestasi terbaik Kylian Mbappe tidak seharusnya dijadikan punca kekalahan 2-0 kepada Monaco.

Monaco mengejutkan juara Ligue 1, PSG menyaksikan Parisians ketinggalan empat mata di belakang Lille dengan berbaki 12 perlawanan.

PSG tewas enam kali dalam saingan Ligue 1 musim ini, rekod terburuk mereka sejak permulaan era Qatar Sports Investment (QSI) pada 2011/12, dan terburuk sejak musim 2010-11 (lapan).

Mbappe merupakan perbualan dunia di seluruh dunia dengan hatrik ke atas Barcelona dalam saingan Liga Juara-Juara (UCL) tetapi Monaco berjaya memastikan kemenangan ke atas juara Perancis itu.

Pochettino bagaimanapun mempertahankan Mbappe -- yang kerap kali dikaitkan dengan juara LaLiga, Real Madrid.

"Hari ini, bukan hanya Kylian tetapi seluruh pasukan tidak berada di tahap terbaik," kata Pochettino.

"Orang pertama yang bertanggungjawab atas kekalahan ini adalah pengurus dan saya bertanggungjawab atas keputusan ini."


PSG mendominasi permainan, sementara mereka turut mengatasi Monaco 10-5 bagi bilangan percubaan namun sekadar menemui sasaran sekali, menyaksikan Pochettino meratapi peluang untuk mengatasi lawan, selepas beberapa hari meledak empat ke atas Barcelona dalam aksi pertama pusingan 16 UCL.

PSG tanpa kemenangan dalam empat perlawanan daripada pertembungan empat pasukan teratas liga, meraih satu mata daripada 12.

"Setiap perlawanan berbeza. Kami tidak boleh mengulangi persembahan yang sama setiap malam. Ia membuktikan kami masih belum cukup bagus.

"Monaco bertindak cemerlang dengan dua peluang yang diperoleh. Itu yang berlaku. Monaco meraih dua peluang dan menjaringkan dua gol."

PSG bakal melihat peluang untuk bangkit ketika bertemu Dijon Sabtu ini.