Bekas pengurus Manchester United yang ikonik, Alex Ferguson, mengetepikan agenda anti-Liverpool ketika dia memuji usaha yang telah ditampilkan Steven Gerrard bersama bekas kelabnya, Rangers.

Gerrard beraksi untuk musuh tradisi United, Liverpool dari 1998 hingga 2015, satu tempoh yang menyaksikannya kegembilangan Ferguson di Old Trafford, dan kapten Reds itu turut beraksi pada ketika itu.

Namun di sebalik peranan mereka sebagai salah satu musuh yang paling ketat dalam bola sepak Inggeris, Ferguson boleh memuji usaha Gerrard sejak mengambil alih bidang kejurulatihan.

Gerrard mengambil alih Rangers, di mana Ferguson menikmati dua musim, sebagai pemain pada 1960an -- pada 2018, kelab itu tanpa sebarang kejuaraan sejak 2010-11. Mereka harus bermula dari awal lagi di divisyen ketiga pada tahun 2012 ekoran masalah kewangan.

Musuh Rangers, Celtic telah menjuarai sembilan gelaran berturut-turut gelaran Liga Perdana Scotland, tetapi di bawah pimpinan Gerrard merkea menamatkan dominasi The Bhoys musim ini, menuju menjuarai takhta dengan penuh bergaya.

Mereka melengkapkan kemenangan awal Mac selepas tidak tewas dalam sebarang perlawanan dan, dengan berbaki dua perlawanan, mereka berpeluang untuk menamatkan saingan tanpa tewas, rekod yang tidak pernah dicapai sejak 1898-99.

Dan Ferguson, yang menang 16 gelaran bersama United dan Aberdeen, mengagumi usahanya.


"Oh, dia telah berjaya melakukannya," kata Ferguson.

"Dia benar-benar mempunyai, baik di dalam serta di luar padang. Temubual akhbar boleh kehilangan pekerjaan anda dalam pengurusan. Tetapi dalam sidang media Steven sungguh hebat.

"Dia tenang dan dia memberikan jawapan yang tepat. Dia benar-benar berada di tahap yang tinggi kerana ia adalah seni."

Bagaimanapun, Ferguson menegaskan bahawa dia tidak benar-benar menjadi pengikut Rangers yang setia ketika dia bersara -- dia hanya benar-benar terganggu ketika menyaksikan satu perlawanan khususnya.

"Satu-satunya masa saya benar-benar menyokong Rangers adalah ketika mereka bermain Celtic," tambahnya. "Jason [anaknya] adalah peminat Celtic.

"Saya suka menelefonnya ketika Rangers mengalahkan mereka. Yang lucu ialah satu-satunya pasukan yang selalu saya cari pada Sabtu malam adalah Queen's Park, kelab pertama saya.

"Saya mempunyai pengalaman belajar yang hebat sebagai pemuda berusia 16 tahun yang bermain untuk mereka. Orang fikir ia adalah pasukan amatur tetapi anda harus sukar bermain untuk Queen's Park. Itu adalah asas yang bagus untuk saya."