Grand Prix Singapura dibatalkan dan 'beberapa pilihan' untuk perlumbaan alternatif sedang dipertimbangkan, penganjur Formula Satu telah mengesahkannya.

Perlumbaan di Marina Bay Street Circuit pada asalnya dijadualkan pada 1-3 Oktober tahun ini.

Namun, acara itu dihentikan di tengah-tengah kebimbangan pihak berkuasa bahawa langkah-langkah kawalan koronavirus Singapura yang ketat tidak akan sesuai dengan ribuan orang yang memasuki negara itu pada hujung minggu.

Satu kenyataan dari F1 semalam mengatakan: "Penganjur Formula Satu dan perlumbaan telah mengesahkan bahawa Grand Prix Singapura tahun ini tidak akan berlaku, dengan penganjur memetik masalah keselamatan dan logistik yang berterusan yang disebabkan oleh pandemik Covid-19.

"Seperti yang dinyatakan sebelumnya, Formula Satu mengatakan mereka akan terus bekerjasama dengan semua penganjur selama ini dan mempunyai beberapa pilihan untuk perlumbaan tambahan."

Colin Syn, wakil ketua perlumbaan, menjelaskan bahawa membatalkan GP Singapura untuk tahun kedua berturut-turut adalah 'keputusan yang sangat sukar' tetapi diperlukan kerana 'sekatan yang berlaku di Singapura'.

Negara itu mengambil langkah-langkah yang sukar untuk mengehadkan perjalanan dari luar negeri, sementara sistem ujian-dan-jejak yang kuat telah membantu menjadikan kes-kes COVID-19 menjadi lebih dari 62.000.

Menurut laporan, Turki dianggap sebagai alternatif. Istanbul Park dijadualkan digunakan sebagai pengganti Grand Prix Kanada tetapi dibatalkan setelah peningkatan kes koronavirus.

Grand Prix China yang ditangguhkan dan kemungkinan perlumbaan kedua di Austin, Texas juga kini telah dibincangkan.