Lambat melakukan pertukaran baton menjadi punca kuartet 100 meter Amerika Syarikat gagal menempat diri dalam final Sukan Olimpik Tokyo 2020, sebentar tadi.

Kuartet yang dibarisi Trayvon Bromell, Fred Kerley, Ronnie Baker dan Cravon Gillespie gagal membawa AS ke final selepas menamatkan perlumbaan di tempat keenam dalam saingan kedua, melanjutkan kekecewaan mereka dalam acara berganti-ganti temasya Olimpik.


China, Kanada dan Itali, menamatkan saingan dalam kelompok tiga terbaik sementara kuartet Ghana mengiringi mereka ke final.

AS telah memenangi acara 4x100m saingan Sukan Olimpik sejak tahun 2000 dan kelihatan tidak mempunyai sebarang harapan memperbaiki pencapaian pingat perak yang diraih pada tahun 2012. Tetapi mereka terpaksa memulangkan pingat kerana Tyson Gay diuji positif menggunakan bahan terlarang.

Ini merupakan kali pertama AS gagal ke final sejak 2008, apabila Gay terlibat dalam kegagalan pertukaran baton. Penyertaan AS dibatalkan dalam perlumbaan pingat pada 2016.

Dalam satu pertama, Jamaica tidak berdepan masalah apabila menamatkan saingan di tempat pertama diikuti Great Britain di tempat kedua manakala Jepun di tempat ketiga.