Matthew Dellavedova menjelaskan Australia datang ke Tokyo dengan tujuan untuk mengatasi Amerika Syarikat dan meraih pingat emas Sukan Olimpik Tokyo dalam bola keranjang.

Pemenang tiga emas terakhir, Amerika Syarikat adalah pasukan pilihan utama untuk meraih pingat emas buat kali keempat berturut-turut, walaupun Australia dan Sepanyol adalah antara pasukan yang harus memberikan saingan.

AS menjalani persiapan yang jauh daripada ideal menghadapi Sukan Olimpik, tewas kepada Australia dan Nigeria, sementara tanpa barisan utama ekoran mengambil keputusan untuk menarik diri.

Kevin Durant berkata ramai yang yakin untuk mengatasi AS dan menjangkakan mereka bakal mengharungi saingan yang mengecewakan.

Walaupun Dellavedova mengetahui skala kesukaran untuk mengalahkan USA dalam aksi kompetitif, dia jelas tentang sasaran yang telah ditetapkan oleh Australia.

Australia tewas kepada Sepanyol dalam aksi separuh akhir Piala Dunia 2019 dan gagal dalam separuh akhir pada Rio 2016, jadi bekas juara NBA itu mahu mencapai langkah mengecap kejuaraan.

"Objektif telah ditetapkan sejak sebelum Rio 2016 dan ia masih tidak berubah," kata bekas pemain Cleveland Cavaliers, Dellavedova.

"Kami tahu kami telah ketinggalan di Rio dan di China [di Piala Dunia] tetapi tujuannya tetap sama.

"Kami mahukan pingat emas, dan kami tahu betapa sukar untuk meraihnya.

"Saya fikir kami mempunyai minggu yang baik tetapi anda tidak benar-benar mengetahui sehingga anda bermain dalam perlawanan sebenar. Masih awal.

"Terdapat beberapa perkara yang harus kami perbaiki, tetapi pasukan digabungkan dengan pemain baru, itu sangat menggembirakan dan bagus untuk pasukan."