Kesilapan membuat keputusan pada saat-saat akhir permainan oleh segelintir pemain-pemain Malaysia telah mengakibatkan skuad Harimau Malaya kendalian Kim Pan-gon kehilangan mata yang diinginkan ketika bertemu Bahrain.

Ia satu keputusan yang merugikan kepada anak didik Kim Pan-gon namun bagi penulis ia satu keputusan yang adil kerana pemain-pemain negara telah memberikan aksi yang terbaik mereka ketika berhadapan dengan pasukan pilihan dalam Kumpulan E itu.

Ini boleh di nilai dari segi persembahan yang diterjemahkan oleh pemain-pemain Harimau Malaya dari awal hingga ke penghujung perlawanan. Walaupun ada perubahan taktikal dan pertukaran strategi yang dilakukan Pan-gon pada pertemuan dengan Bahrin ia amat sesuai dengan situasi perlawanan itu. Kemasukkan Mohd Nazmi Faiz, Junior Eldstal,Khuzaimee Piee, Mohamadau Sumareh dan Akhyar Rashid banyak membantu megimbangi permainan terutama dari segi menyaingi kekuatan fizikal lawan. Dengan kekuatan itu juga Harimau Malaya mampu memberi saingan shingga berjaya mendahului Bahrain melalui Sumareh.

Dengan peemukaan pada becak dan basah itu mengundang pada pertukaran pemain yang terpaksa dilakukan Pan-gon setelah Bahrain berjaya menyamakan kedudukan. Keputusan di buat Pan-gon dan pasukan kejurulatihan amat tepat sekali apabila melihat beberapa pemain telah menampakkan keletihan seperti Sumareh dan Darren Loke. Mungkin ramai tidak menyetujui menukarkan Darren Loke dengan Guilherme De Paula namun bagi penulis ia satu keputusan yang sesuai kerana Pan-gon ingin meletakkan seorang penyerang yang menyaingi betuk fizikal pertahanan lawan yang besar. Walaupun De Paula tidak mempunyai kepantasan pecutan seperti Darren Lok tetapi dia masih lagi mampu memberi saingan dan tekanan pada lawan cuma nasib tidak menyebelahinya dalam membuat jaringan.

Ini risiko yang perlu diambil oleh seorang jurulatih seprti Pan-gon apabila terpaksa merubah strategi berdasarkan keadaan semasa. Sekiranya perubahan taktikal dan strategi itu memjadi sudah pasti pujian akan diberikan kepada Pan-gon atau De Paula. Sebab itu penulis menyokong,percaya dan positif dengan apa yang dilakukan oleh ketua jurulatih Harimau Malaya itu. Kita sebenarnya perlu berfikir lebih positif memandangkan bola sepak kita ketika ini ke arah perubahan dari segi mentaliti dan cara bermain. Itu telah dibuktikan oleh skuad kendalian Pan-gon ini melalui beberapa perlawanan yang telah mereka harungi terutamanya melalui karektor dan sikap inginkan kemenangan.