Membesar sebagai peminat Arsenal, secara jujur tidak banyak pemain penyerang yang berjaya mencipta impak di Gunners, hanyalah beberapa nama, seperti Dennis Bergkamp, Thierry Henry, Nwankwo Kanu, Nicholas Anelka, dan mungkin Marc Overmars yang berjaya tersemat di hati dan boleh digelar legenda sepanjang zaman. Yang lain gagal menyerlah ataupun dihantui sindrom “kaki kaca”.

Beberapa minggu lalu, Alexis Sanchez berpindah ke Manchester United, namun saya merelakan pemergian itu, dan saya berterima kasih di atas segala jasa dan kudrat jantungnya seperti kuda, sentiasa berlari dan tidak putus asa untuk bantu pasukan sepanjang 90 minit perlawanan. Dengar khabar dia sudah bahagia beraksi di stadium yang dinamakan “teater impian” sekarang.

Namun apabila Olivier Giroud, pemain yang saya anggap sebagai pemain terbaik dunia di sebalik pandangan sinis orang sekeliling yang merasakan saya gila menggelarnya begitu meninggalkan Arsenal dan berhijrah hanya 10 kilometer dari Stadium Emirates ke Stamford Bridge, ia benar-benar membuat saya sayu.

Jika disingkap,agak pelik kronologi pemergian Giroud. Untuk ringkasan, ia bermula apabila Arsenal mahukan penyerang Borrusia Dortmund, Pierre-Emerick Aubameyang, justeru Giroud perlu dijual ke Chelsea, dan barulah Chelsea akan meminjamkan Michy Batshuayi ke Borrusia Dortmund jika Aubameyang berpindah.

Berbalik kepada Giroud, selain terkenal dengan gaya rambut kemas diselaputi pomade, Giroud juga buktikan dia seorang penyerang prolifik di Arsenal, sejak bersama pada tahun 2012, Giroud sudah menjaringkan 105 gol dan 73 daripadanya dijaringkan dalam saingan Liga Perdana Inggeris. Untuk seorang pemain yang tidak sering membarisi kesebelasan utama, ia boleh dianggap satu pencapaian yang mengkagumkan.

Untuk mengatakan Giroud benar-benar tajam di hadapan, itulah satu kenyataan bersifat halusinasi, namun dalam masa yang sama saya tidak menafikan kehebatan Giroud dalam menghasilkan ancaman dalam kawasan penalti berdasarkan gaya permainannya sebagai pemain tumpuan.

Ditambah kini dia berkelana ke Chelsea, sudah pasti Antonio Conte akan menggunakan kebolehan semulajadi Giroud yang berbahaya dalam pertembungan udara.

Terasa seperti semalam Giroud hadir dari Montpellier dan menjaringkan gol-gol menarik, antaranya Sepakan Kala Jengking (Scorpian Kick) ketika betemu Crystal Palace yang sekaligus menyaksikan gol tersebut mengangkat Giroud selaku pemenang Anugerah FIFA Puskas 2017.

Untuk Giroud, biarpun engkau peroleh kebahagiaan baru menyarung jersi biru, jasamu di Emirates akan sentiasa dikenang.