Serena Williams menggambarkan Roger Federer sebagai "sinopsis kebesaran", tetapi juara grand slam 20 kali itu mengingatkan agar berhati-hati menjelang kembalinya Jelajah ATP terbarunya.

Pembedahan lutut membuat Federer tidak beraksi selama lebih dari satu tahun setelah Terbuka Australia 2020, dengan pemain kelahiran Switzerland itu akhirnya kembali ke gelanggang dalam pertandingan kompetitif Mac lalu.

Tersingkir awal di Doha, perlawanan keduanya, mendorong Federer untuk kembali berlatih, tidak bermain lagi sehingga Terbuka Geneva minggu ini.

Kembalinya dia akan menarik perhatian rakan legenda tenis, Williams, yang dirinya meningkatkan persiapan menjelang Terbuka Perancis di Parma, membincangkan kasihnya terhadap ikon ATP itu setelah menang semalam.

"Dia hanya sinopsis kehebatan, kelas, luar biasa dan benar-benar mengubah permainan ini," kata Williams.

"Anda melihat pemain bermain seperti dia, bergerak seperti dia, melakukan tekniknya. Lelaki itu genius.

"Saya berasakan dia benar-benar pemain terhebat. Lihat saja dia. Anda tidak boleh menyukai lelaki itu, begitulah perasaan saya.

"Permainannya sangat hebat. Sekiranya saya hanya dapat bermain seperti dia!"

Federer tidak begitu yakin permainannya akan "begitu hebat" ketika dia melangkah ke gelanggang menentang Pablo Andujar.

Kekurangan latihan perlawanan bermaksud Federer mempunyai sasaran sederhana, daripada memikirkan untuk mencabar saingan hebat seperti Novak Djokovic dan Rafael Nadal.

"Saya perlu melakukan perkara saya, saya perlu bermain 10 perlawanan untuk memberi anda jawapan yang lebih baik [di peringkat saya]," katanya.



"Sudah tentu ada tanda tanya di tahap saya sekarang. Kami akan mengetahui sedikit lagi dalam perlawanan seterusnya.

"Dalam latihan, semuanya berjalan lancar, jadi saya sangat gembira, dan apabila anda kembali pulih daripada kecederaan, anda berada di tempat yang berbeza dengan orang lain.

"Pemain ada di sana, saya di sini buat masa ini.

"Saya teruja dengan kemunculan semula; itulah yang harus saya fokuskan dan tidak berusaha untuk menjadi tahap yang sama seperti Rafa dan Novak sekarang."