Ketika peminat-peminat bola sepak tempatan sibuk melayani kehebatan dan kerancakkan saingan Liga Super untuk melihat sendiri bagaimana kemampuan skil individu pemain-pemain kelab mereka.

Namun masih ada juga peminat-peminat bola sepak Negara yang terus memerhatikan perkembangan terkini di peringkat pembangunan, terutamanya di dalam saingan Piala Belia dan Piala Presiden sebagaimana penulis sendiri. Setelah dua tahun kejohanan ini tidak dapat dijalankan akibat pandemik Covid-19 akhirnya pada tahun ini Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) telah berjaya menjayakannya.

Kejohanan itu amat penting bagi generasi muda kerana di kejohanan itulah mereka akan mempamirkan bakat serta kreatifviti mereka. Bukan itu sahaja melalui pertandingan itu jugalah mereka akan mempratikkan apa yang telah mereka pelajari daripada jurulatih mereka terutama dalam aspek pemahaman tentang DNA dan falsafah bola sepak Negara yang diilhamkan FAM. Melalui pertandingan ini juga bukan sahaja pemain muda berjaya dilahirkan tetapi jurulatih muda yang berpotensi untuk masa depan bola sepak Malaysia juga dapat dilahirkan selain mampu mengikut acuan dna dan falsafah bola sepak Malaysia.

Apa yang menarik perhatian penulis pada dua kejohanan yang dianjurkan FAM itu ialah pasukan Akademi Mokhtar Dahari (AMD), dimana pelatih-pelatih AMD di bawah umur 17 tahun dan 16 tahun yang bersaing dengan pemain-pemain yang lebih dewasa daripada mereka. Pemain-pemain AMD itu telah menunjukkan satu prestasi yang baik sehingga meletakkan pasukan AMD bawah 17 tahun berada pada kedudukkan pertama carta liga Kumpulan A Piala Presiden. Sementara pemain-pemain bawah 16 tahun pula berada pada kedudukan ke tiga Kumpulan B Piala Belia.

Dari prestasi itu tadi telah menggambarkan bahawa tahap kemajuan dari segi aspek teknikal, fizikal dan pemikiran pemain-pemain AMD begitu baik sekali. Ini merupakan satu kemajuan yang terbukti berkesan setelah kerajaan bersama FAM mewujudkan Program Pembgunan Bolasepak Negara (NFDP) ini untuk melahirkan pemain-pemain berkualiti tinggi demi mengangkat kembali martabat bola sepak Negara. Saat inilah yang dinanti-nantikan oleh peminat-peminat bola sepak Negara apabila setiap tahun lahirnya pemain-pemain berkualiti tinggi dari tahun pertama AMD diwujudkan seperti Loqman Hakim dan Arif Aiman.