Kurang dari lima hari lagi, aksi Liga Perdana Inggeris (EPL) bakal mempertemukan dua pasukan yang dilihat sebagai pencabar paling tidak konsisten di England ketika ini.

Ketika Tottenham Hotspur kendalian Nuno Santo tampak mengharungi tempoh sukar susulan dua kekalahan berturut-turut – tewas 1-0 di tangan wakil Belgium, Vitesse, dalam saingan Liga Konferensi Eropah sebelum dijinakkan West Ham United 1-0 pada Ahad lalu – tetapi lawan mereka hujung minggu ini, Manchester United, jelas berada dalam situasi terburuk.



Sejak menewaskan Newcastle United 4-1 pada 11 September lalu, The Red Devils bimbingan Ole Gunnar Solskjaer hanya mampu mencatat tiga kemenangan dalam lapan perlawanan bagi semua saingan – termasuk dua gol minit-minit akhir permainan ketika mengatasi Villareal dan Atalanta di pentas Liga Juara-Juara Eropah – dan rentetan itu berterusan apabila dimalukan musuh tradisi, Liverpool, 0-5 di laman sendiri, hujung minggu lalu.

Keadaan itu membuatkan pertemuan di Stadium Tottenham Hotspur pada hujung minggu ini menjadi perhatian, namun bukan atas dasar sesuatu yang menyeronokkan, sebaliknya disebabkan jawatan pengurus kedua-dua pasukan dalam bahaya. Lebih perit buat penyokong Spurs dan United, peminat pasukan musuh masing-masing sudah mula memberi gelaran kepada perlawanan tersebut.



Jika di Sepanyol, aksi El Clasico melibatkan Real Madrid dan Barcelona sangat dinantikan pada setiap musim, termasuk saingan 2021-22 walaupun kini tidak lagi memiliki kelibat dua watak utama selama lebih 10 musim, Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi, tetapi untuk Spurs dan United, ada yang sudah menamakannya dengan gelaran El Sackico, merujuk kepada pemecatan.

Benar, itu hanyalah terma yang wujud secara lawak dan jenaka oleh sebahagian besar kelompok peminat bola sepak yang sedang menikmati penurunan prestasi kedua-dua pasukan itu lebih-lebih lagi United tetapi hakikatnya, ia satu realiti yang harus ditelan oleh semua penyokong tegar pasukan dari Manchester itu.



Segala kemungkinan bakal terjawab hujung minggu ini, sama ada Solskjaer dan Santo mampu meneruskan cabaran bersama pasukan masing-masing tetapi apa yang pasti, tiga mata tentunya menjadi taruhan utama untuk kedua-dua individu itu mengekalkan jawatan yang digalas.