Kemenangan ke atas Wolverhampton Wanderes di Molineux menyaksikan Manchester United menamatkan saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) dengan rekod tanpa kalah beraksi di tempat lawan sepanjang musim sekaligus memperbaiki pencapaian Ole Gunnar Solksjaer musim lalu apabila menghuni tangga kedua liga.

Era Liga Perdana pada dasarnya dapat dicirikan oleh dua tempoh yang berbeza -- satu yang dikuasai sepenuhnya oleh Manchester United, yang lain pula di mana The Red Devils bergelut untuk kekal relevan dan usaha merebut gelaran.

Sepanjang United dipimpin Sir Alex Ferguson, Manchester United merupakan pasukan paling dominan yang pernah disaksikan EPL sehingga kini, memenangi gelaran dalam 13 dari 21 musim sebelum dia mengumumkan persaraannya pada tahun 2013. Namun, sejak itu, juara EPL 20 kali tidak pernah menjadi pilihan untuk memenangi trofi sekali lagi.

Bagi menggambarkan sejauh mana mereka jatuh dalam tujuh musim penuh sejak pengunduran Sir Alex Ferguson, The Red Devils berjaya berada di kedudukan empat teratas hanya tiga kali. Dalam tempoh ini, Manchester United telah memecat tiga pengurus yang merangkumi beberapa pengurus yang bergelar juara seperti Louis van Gaal dan Jose Mourinho.

Ole Gunnar Solskjaer adalah pengurus keempat yang dilantik secara kekal oleh kelab dan sudah cukup untuk mengatakan bahawa United terus bertambah baik di bawah bimbingan bekas penyerang mereka, yang dengan mesra disebut sebagai 'Baby Faced Assassin'. Dengan jangkaan tinggi yang diletakkan, yang merangkumi kebangkitan dipamerkan United mengatasi PSG, diikuti oleh masalah mencari kesebelasan terbaik, Solskjaer secara beransur-ansur meningkatkan pasukan yang dia miliki.

Tidak disangkal bahawa kedatangan Bruno Fernandes menyarung jersi United merupakan satu-satunya faktor terbesar yang menggembirakan Manchester United pada era pasca Sir Alex Ferguson. Namun, tidak adil bagi Solskjaer untuk mengatakan bahawa hanya pemain antarabangsa Portugal itu yang mendorong United kembali ke kancah Liga Juara-Juara (UCL).

Solskjaer telah meningkatkan sejumlah besar kemampuan barisan pemain yang sedia ada, dengan Marcus Rashford mengembangkan aspek baru dalam permainannya sementara Luke Shaw, Fred dan Scott McTominay telah menjadi anggota penting skuad. Paul Pogba akhirnya tampil dengan konsisten sementara Anthony Martial berakhir sebagai penjaring terbanyak untuk Manchester United musim lalu sebelum gagal cemerlang musim ini.

Aksi pertama Manchester United dalam saingan EPL menyaksikan mereka tewas mengejut 3-1 di laman sendiri kepada Crystal Palace sebelum bergelut bagi mendapatkan kemenangan 3-2 ke atas Brighton & Hove Albion, ihsan sepakan penalti yang diberikan selepas tamat perlawanan. Nasib malang di laman sendiri berterusan apabila terpaksa menelan kekalahan 6-1 kepada Tottenham Hotspur.

Prestasi di laman sendiri terus bersifat muram, seri tanpa jaringan dengan Chelsea sebelum tewas kepada Arsenal, kedua-duanya di Old Trafford. Keputusan tersebut menyaksikan mereka jatuh ke tangga ke-15, dengan ramai yang mula menyangkal kemampuan Solskjaer. Namun, Manchester United nampaknya pasukan yang sama sekali berbeza ketika mereka terus mencari jalan meraih tiga mata ketika berkunjung ke tempat lawan.

United mula kehilangan mata ketika beraksi di tempat lawan adalah pada aksi terakhir tahun 2020, ketika Leicester City mengikat mereka 2-2 di Stadium King Power. Dengan persembahan United mula meningkat di laman sendiri, skuad kendalian Solskjaer meraih 13 perlawanan tanpa kalah dalam aksi EPL, dengan peningkatan yang jelas dipamerkan meletakkan mereka kembali ke puncak liga.

Di kala mereka tersingkir daripada saingan UCL dalam peringkat kumpulan, harapan mula menyinar bagi mereka dalam EPL. Namun, masalah mula hadir apabila bergelut mendapatkan jaringan sementara deretan kesilapan di barisan pertahanan.

Ini bererti United hanya memperoleh satu kemenangan dalam empat perlawanan terakhir mereka, walaupun keputusan itu hasil kemenangan 9-0 ke atas Southampton. Namun beberapa keputusan kurang enak menyaksikan mereka ketinggalan lima mata di belakang Manchester City.

Impak daripada pemain

Bruno Fernandes terus memberikan contoh dengan setiap prestasi, memainkan peranan penting dalam kebangkitan Manchester United. Marcus Rashford juga telah meningkatkan tahap kemampuannya, meskipun ada banyak ruang untuk penambahbaikan, sementara Paul Pogba, seperti yang diulangi sebelumnya, telah menemukan beberapa aksi konsistensi dalam permainannya.


Harry Maguire juga telah pulih daripada aksi kurang cemerlang awal musim yang perlahan dan lebih sering daripada menjadi tunjang pertahanan bagi Manchester United, sementara Fred dan Scott McTominay terus mengukir kemampuan untuk kekal dalam kesebelasan utama. Impak Edinson Cavani juga mengejutkan, tetapi seorang pemain yang berjaya mengejutkan peminat adalah Luke Shaw.


Selama bertahun-tahun, Shaw dipandang sebagai pemain muda di Manchester United, yang telah berjuang untuk bebas daripada kecederaan patah kaki sebelum ini. Beberapa siri masalah kecergasan terus menghambat kemajuannya di Old Trafford dan pemain Inggeris itu terus gagal menunjukkan prestasi secara konsisten di Manchester United. Namun, itu semua telah berubah musim ini.

Mungkin, kedatangan Alex Telles telah mendorong Shaw untuk meningkatkan permainannya. Mungkin itu adalah kenyataan dipamerkan hasil kerja keras untuk mencapai potensi luar biasa. Apa pun alasannya, Shaw kini menjadi salah satu pemain terpenting dalam penyediaan pasukan pertama Manchester United, dengan legenda United, Denis Irwin, memujinya sebagai bek kiri terbaik di England.


Separuh kedua musim 2020/21

Kegagalan meneruskan perjalanan dalam saingan UCL, United beraksi dalam Liga Europa bagi merebut gelaran, dilihat sebagai pasukan pilihan, Solskjaer akhirnya bakal menempuhi aksi final pertama apabila bakal berdepan Villareal Jumaat ini.

Isu yang melibatkan protes dan demonstrasi penyokong United terhadap rasa tidak puas hati terhadap pemilik kelab, keluar Glazer, yang melibatkan pasukan bakal bersaing dalam saingan Liga Super Eropah sebelum kelab mengambil keputusan untuk tidak terlibat dalam kejohanan tersebut antara punca kegagalan pasukan untuk beraksi cemerlang.

Tiga perlawanan dalam tempoh lima hari ekoran penjadualan semula perlawanan memaksa United kehilangan beberapa mata penting dalam usaha untuk mengejar City.

Menamatkan saingan di tempat kedua dalam saingan EPL musim ternyata menjadi pencapaian yang terbaik buat Solskjaer bersama United selepas musim lalu mengakhiri saingan di tempat ketiga.

Ternyata pengendali kelahiran Norway itu berjaya mengembalikan United ke landasan terbaik bagi meletakkan mereka sebagai pasukan pilihan, dengan meneruskan tradisi serta DNA dalam permainan United bagi masa depan yang lebih berkualiti.

Dengan peluang terakhir United musim ini merangkul gelaran di Gdansk, ternyata ia bukan sesuatu yang mahu dilepaskan Red Devils.