Pada malam tadi, Malaysia berhadapan dengan Indonesia di bumi Solo dalam satu lagi perlawanan persahabatan antarabangsa kelas A.

Ramai yang ternanti-nantikan perlawanan ini, sebab Indonesia bukan setakat musuh ketat Malaysia dalam bola sepak, malah ini adalah perlawanan pertama selepas Persatuan Bola Sepak Indonesia (PSSI) digantung dua tahun lalu oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

Siapa yang tampak lebih kental dan mendominasi perlawanan?

Bukan Malaysia.

Ini antara reaksi yang sempat saya lihat di laman media sosial. Rata-rata ramai yang begitu kecewa dengan aksi anak buah Datuk Ong Kim Swee, dan tidak kurang juga mereka yang 'condemn' skuad kebangsaan kita. I mean, what else is new? Bila pasukan kita kalah, sudah pasti ramai peminat yang akan bising. Bukan kah itu perkara biasa?

Kata seorang pengguna di Facebook:

"Alahhh....dah tau dah result macam tu, kenapa tak ambik player lain...tak patut dalam Malaysia dah ketandusan pemain berbakat, macam mana nak perform Suzuki Cup nanti."

Namun ada juga yang masih optimis dengan masa depan Harimau Malaysia:

"Sabar bro...itu dah biasa...kadang kita di atas kadang di bawah...tetap sokong pasukan Malaysia....siapa tau nanti bisa lebih bagus dari sekarang...semangat......good luck team Malaysia.."

Seorang lagi peminat menyarankan agar sentuhan jurulatih luar negara amat ditagih:

"Team lain dah naik..tetapi kita dok camtu ja...x dak perubahan langsung..makin teruk...team kita kena cari ramuan jurulatih import dan kena ada perubahan atasan..kalau x dok macam tu ja la..OKS x pandai pilih player...

Dan tidak kurang juga mereka yang menekankan kekalahan adalah kerana pasukan baru ini masih mencari keserasian:

"Biasa la.. pasukan baru dibentuk selepas persaraan 4 perancang utama.. sabar.. sabar.. ayuh perkemaskan langkah mu Malaysia ke puncak jaya..ini sama dengan sewaktu Coach Dollah... friendly x berapa ok tapi apabila tiba game sebenar mereka ok."

Saya tidak menafikan bahawa pandangan dan reaksi yang dipaparkan di laman media sosial kebanyakannya benar belaka, malah saya juga berkongsi sentimen yang sama bahawa sampai bila kita perlu menunggu dan menanti sehingga harimau kembali bangkit?

Selepas kecewa dengan keputusan perlawanan ini, reaksi saya di Twitter ringkas dan simple sahaja:

"What were the odds? The irregulars fronted the battlefield. Will things get better? Only time will tell…"