Gabriel Jesus ditandatangani Arsenal bagi membantu mereka menamatkan kemarau enam musim aksi Liga Juara-Juara (UCL) -- dan petanda awal mencadangkan pemain itu mula menyerlah sebagai pilihan utama berbanding sekadar bertindak sebagai pemain sokongan.

Penyerang berusia 25 tahun itu, menikmati enam musim dalam skuad yang dibarisi pemain bertaraf bintang di Manchester City, namun kedatangan Erling Haaland mendorongnya untuk berhijrah. Bekas penolong jurulatih Man City dan kini pengurus Arsenal, Mikel Arteta, memerlukan pemain itu di Stadium Emirates, dan Jesus nampaknya telah merebut peluang itu dengan kedua-dua belah tangannya.

Walaupun hanya di awal penampilan sebagai The Gunners, namun dua gol dan dua assist ketika membuat penampilan sulung di laman sendiri -- kemenangan 4-2 ke atas Leicester City -- dan sambutan yang meriah daripada penyokong Arsenal menunjukkan bahawa pemain Brazil itu sesuai untuk kelab baharunya.

Bekas pertahanan Arsenal, Martin Keown, bercakap kepada BBC Final Score, "Dia adalah pemain yang cemerlang, membawa Arsenal ke tahap yang lebih tinggi. Penyelamat Arsenal - dia kelihatan berbeza kelas. Dia terpaksa berpindah dari Manchester City untuk melakukan ini tetapi dia benar-benar meletakkan penanda aras yang baru untuk Arsenal."

Mengambil jersi nombor sembilan mengesahkan bahawa bekas penyerang Palmeiras itu menjadi pemain utama dalam perancangan Arteta, dengan bekas pemain Gunners, Kevin Campbell menegaskan: "Arteta telah bekerja dengannya. Dia tahu kualiti dimiliki Jesus. Haaland akan menjadi pemain utama City, jadi sudah tiba masanya untuk Jesus menjadi orang utama di tempat lain."

Dan bercakap di BBC Radio 5 Live semasa persembahan Jesus memenangi perlawanan menentang Leicester, bekas pemain tengah City Michael Brown bergema dengan Campbell dengan berkata: "Dia boleh menjadi pukulan sebenar di Emirates. Jesus mahu menjadi pemain utama dan dia kini kelihatan penuh dengan keyakinan."

Pep Guardiola terkenal kerana mengosongkan pasukannya di City, tetapi Jesus sering dipilih untuk perlawanan terbesar dan membalas kepercayaan pengurusnya dengan beberapa pulangan yang sangat baik.


Dia hanya tewas 19 daripada 121 perlawanan liga utama di mana dia muncul beraksi untuk Guardiola, dengan kadar kemenangan 76%. Jesus telah membantu lapan gol liga untuk City pada 2021-22, yang merupakan sebahagian besar daripada mana-mana pemain di kelab itu, bersama-sama dengan Kevin de Bruyne, dan sememangnya sentuhan yang dibuatnya untuk assist kepada Granit Xhaka dan Gabriel Martinelli menentang Leicester menunjukkan bahawa terdapat lebih banyak boleh ditawarkan Jesus daripada sekadar jaringan.

Bekas pertahanan Manchester City, Micah Richards, memberitahu BBC Match of the Day: "Dia cukup pemain yang cukup sensasi. Semua yang dia lakukan adalah cemerlang. Dia nampak seperti pemain berbeza di Arsenal berbanding di Man City, dia nampak lebih yakin.

"Saya gembira untuknya, Rasanya dia adalah pemain utama Arsenal."