Fernando Santos tidak mempersoalkan usaha Portugal selepas dia mendedahkan sebilangan pemain menitiskan air mata selepas tewas kepada Belgium dalam aksi suku akhir Euro 2020.

Portugal merupakan juara bertahan Kejuaraan Eropah yang mengejutkan Perancis dalam Euro 2016 dan skuad menarik mengisyaratkan cabaran lain dalam beberapa minggu akan datang.


Tetapi keputusan seri dengan Perancis dalam perlawanan terakhir Kumpulan F menyaksikan skuad kendalian Santos terpaksa bertemu pasukan di ranking teratas dunia.

Thorgan Hazard merupakan peledak gol kemenangan Belgium, jaringan daripada luar kotak penalti memastikan Belgium menang 1-0 -- yang pertama ke atas Portugal sejak 1989.



"Kami kecewa dan sedih," kata Santos kepada TVI24. "Saya membuat beberapa pemain menangis di bilik persalinan. Mereka memberikan segalanya.

"Tewas adalah tewas. Sejujurnya saya tidak mempunyai banyak kata-kata ketika ini. Kami semua menginginkannya dan kami mempercayainya.

"Kami mempunyai keyakinan bahawa kami mampu mara ke final dan menang. Tiada apa yang perlu dipersoalkan, kami dibolosi dan kami tidak dapat menjaringkan gol."

"Pemain-pemain telah melakukan segala-galanya. Mereka memberikan apa yang mereka mampu dan tidak berjaya mendapatkan hasil untuk pasukan."