Terengganu Inc Cycling Team (TSG) sah menarik diri daripada menyertai lima siri perlumbaan di luar negara ekoran penularan wabak koronavirus (covid-19).

Ketua Pegawai Operasi TSG, Nasiruddin Wan Idrus, dalam kenyataan hari ini berkata keputusan itu dibuat bagi melindungi kesihatan pelumba dan barisan teknikal pasukan itu.

Lima perlumbaan itu adalah BSB120 di Brunei pada 15 Mac, Jelajah Tochigi, Jepun (20 hingga 22 Mac), GP Mediterranean, Turki (21 Mac), GP Justiniano, Turki (22 Mac) dan Bieras a Serra da Estrella di Portugal pada 17 sehingga 19 April.

Menurut Nasiruddin lagi, pihaknya juga akan membuat keputusan dalam masa terdekat mengenai status penyertaan dalam Jelajah Thailand yang dijadualkan pada 1 sehingga 9 April.

"Pelumba TSG berlumba di segenap benua, setiap negara ada sistem kesihatan dan strategi berbeza dalam menangani Covid-19.

"Perjalanan jauh akan meningkatkan risiko kesihatan selain menyukarkan urusan logistik, berpotensi untuk dikuarintin dan sebagainya.

"Sebagai tanggungjawab menjaga kebajikan pelumba dan staf TSG, kami percaya ini adalah langkah terbaik sebelum meneruskan perlumbaan seperti biasa," jelasnya.

Nasiruddin menambah pihaknya akan melihat perkembangan terkini sambil berhubung dengan penganjur serta Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM).

Kredit foto: Terengganu Inc Cycling Team (TSG)