Zinedine Zidane berkata dia masih mempunyai 'api' untuk meneruskan kerjaya pengurusannya, walaupun setahun tidak mengendalikan sebarang pasukan selepas meninggalkan Real Madrid.

Pengendali kelahiran Perancis itu meninggalkan Santiago Bernabeu buat kali kedua pada penghujung musim 2020-21, setelah membimbing kelab itu mencipta hatrik kejayaan Liga Juara-Juara (UEFA Champions League) semasa penggal pertamanya sebagai pengurus dan memenangi 11 trofi kesemuanya sepanjang berada di sana.

Zidane sejak itu telah dikaitkan dengan beberapa le;an, termasuk di negara asalnya di mana dia disebut-sebut sebagai pendahulu untuk menggantikan Mauricio Pochettino di Paris Saint-Germain, serta kemungkinan pengganti Didier Deschamps sebagai ketua jurulatih Perancis selepas Qatar 2022.

Dengan bos Nice, Christoph Galtier, kini berada di tempat duduk pemandu untuk mengambil alih tampuk di Parc des Princes, masa Zidane di padang belantara nampaknya akan diteruskan.

Tetapi bekas pemenang Piala Dunia itu, yang mencecah 50 tahun bulan ini, berharap untuk kembali ke tempat duduk, sambil mengakui dia tetap berpuas hati tanpa perlu terus ke mana-mana pekerjaan yang tersedia.

"Saya mahu meneruskan," katanya kepada Telefoot. "Saya masih lagi bersemangat. Bola sepak adalah minat saya.

"Tetapi saya [hampir] berusia 50 tahun dan berpuas hati. Saya gembira, dan itu perkara yang paling penting."

Zidane juga bercakap mengenai tandukan final Piala Dunia yang terkenal ke atas Marco Materazzi di Jerman 2006, yang menyaksikan dia dibuang padang ke Perancis ketika mereka tewas kepada Itali menerusi sepakan penalti.

"Saya tidak berbangga dengan apa yang saya lakukan, tetapi ia adalah sebahagian daripada perjalanan saya," katanya. "Walaupun dalam kehidupan seseorang, tidak semuanya dilakukan dengan sempurna."