Borussia Monchengladbach telah mengesahkan Denis Zakaria akan meninggalkan kelab itu pada penghujung musim ini.

Pengumuman itu dibuat kurang 24 jam selepas pemain antarabangsa Jerman, Matthias Ginter, mendedahkan di Instagram bahawa dia akan membiarkan kontraknya tamat pada 2022.

Pemain antarabangsa Switzerland Zakaria telah bersama kelab itu sejak menyertai daripada Young Boys pada 2017 dan sebahagian besarnya menjadi pemain tetap sepanjang tempohnya bersama Die Fohlen.

Pemain tengah bertahan berusia 25 tahun itu, yang juga boleh bermain sebagai bek tengah, telah dikaitkan dengan beberapa kelab terbesar dunia, seperti rakan sepasukan Bundesliga Bayern Munich, Liverpool, Barcelona dan Juventus.

Walaupun belum ada kelab yang muncul sebagai pilihan untuk mendapatkan Zakaria, dia sekurang-kurangnya memberikan makluman kepada Gladbach ketika dia bersiap untuk memasuki enam bulan terakhir kontraknya.

Kenyataan di laman web Gladbach berbunyi: "Denis Zakaria... telah memaklumkan Borussia bahawa dia ingin meninggalkan kelab itu selepas lima tahun musim panas ini."

Pengarah sukan, Max Eberl, melahirkan rasa puas hati kerana menyelesaikan masalah sebelum separuh masa kedua musim ini, dengan Gladbach kini berkelebihan dua mata di atas tiga pasukan tercorot Bundesliga.

"Saya mahu semua pemain memberi tumpuan kepada kelab, separuh kedua musim ini. Pemain harus menggunakan beberapa hari akan datang untuk menjelaskan kebimbangan mereka, dan kami juga akan membuat beberapa keputusan supaya kami boleh mula membuat persediaan untuk separuh kedua musim dengan bersih dan jelas," katanya.

Seperti Ginter, Zakaria akan dapat memulakan rundingan dengan kelab lain sebaik sahaja dia memasuki enam bulan terakhir kontraknya -- yang akan tamat pada 30 Jun -- hujung minggu ini.