Ousmane Dembele mendedahkan pengendali Barcelona, Xavi, antara faktor buat dirinya terus kekal di Nou Camp musim ini

Penyerang itu pernah mengelak daripada perhatian tetapi semakin terbuka musim ini dan telah bercakap tentang bagaimana legenda kelab, Xavi membantunya di Barcelona.

“Kepercayaan adalah sangat penting, dan Xavi telah memberikannya kepada saya,” katanya.

“Selepas apa yang Xavi beritahu saya, saya membuat keputusan untuk kekal. Saya mahu Barca memenangi Liga Juara-Juara sekali lagi. Sudah tujuh tahun sejak mereka melakukannya.

“Saya selalu memberitahu Xavi bahawa saya mahu kekal di kelab. Selepas itu kami menjalani rundingan kontrak.

“Saya masih ingat pertemuan pada Disember, di mana saya memberitahunya bahawa saya akan menandatangani kontrak saya. Saya selalu berkata bahawa saya mahu kekal di Barca dan saya berasa selesa di sini.”

Dembele juga bercakap secara ringkas mengenai masalah kecederaannya, yang diharapkan menjadi perkara yang sudah berlalu, dan bagaimana keadaan fizikalnya mula bertambah baik di bawah kendalian Ronald Koeman.

“Apabila saya datang ke Barca, saya masih muda. Sudah tentu saya keluar, tetapi tidak seperti yang orang katakan atau seperti yang orang bayangkan,” tambahnya.

“Saya mengalami banyak kecederaan hamstring. Jurulatih menegaskan kepada saya bahawa jika saya tidak berusaha lebih, saya akan terus mengalami masalah sama. Dengan Koeman saya mula meningkat dan dengan Xavi ia menjadi lebih baik.”

Penyerang Barcelona itu telah dipanggil semula ke skuad Perancis selepas mempamerkan aksi cemerlang bersama Barca pada minggu-minggu awal musim ini. Les Bleus menentang Austria dan Denmark dalam Liga Negara-Negara pada rehat antarabangsa.