Ed Woodward 'lebih yakin dari sebelumnya' bahawa Manchester United 'berada di landasan betul' setelah menempuh tempoh tempoh yang paling mencabar dalam menguruskan kewangan kelab.

United melaporkan penurunan pendapatan kepada GBP494.1 juta, dengan kerugian operasi sebanyak GBP36.9 juta musim lalu ketika mereka mendedahkan hasil kewangan terakhir mereka semalam.

Pada hasil tahunan sebelumnya, pendapatan menurun GBP627.1 juta kepada GBP509 juta.

Pandemik coronavirus dan kekurangan penyokong di Old Trafford telah menjadi faktor masalah yang dihadapi kelab ketika ini.

Namun, dengan mereka telah melabur dengan membawa Cristiano Ronaldo, Jadon Sancho dan Raphael Varane dan kini bermain di hadapan orang ramai yang berkapasiti penuh.

Naib ketua eksekutif itu percaya bahawa ia adalah masa yang menggembirakan untuk United walaupun mengalami kerugian.

"Kami mengatakan sepanjang pandemik yang diharungi sebelum ini, kelab akan kembali ke posisi relatif yang lebih kuat, dan saya percaya kita sekarang melihatnya ditanggung ketika kita membangun menuju pemulihan ke landasan yang sangat kukuh," kata Woodward dalam satu kenyataan.

"Kami memperkuatkan skuad dengan penambahan Cristiano Ronaldo, Raphael Varane, Jadon Sancho dan Tom Heaton.

"Kehadiran mereka menunjukkan kemampuan berterusan kami untuk menarik beberapa pemain bola sepak terbaik dunia ke Old Trafford, dan komitmen tegas kami untuk membantu Ole Gunnar Solskjaer [pengendali United] memberikan kejayaan di atas padang.

"Kami telah jelas dalam strategi kami untuk membina skuad dengan gabungan rekrut pemain daripada akademi, yang terdiri daripada keseimbangan pemain muda dan berpengalaman, dengan tujuan memenangi piala dan bermain bola sepak menyerang dengan cara Manchester United.

"Walaupun pembentukkan skuad adalah proses yang berterusan, kami lebih yakin daripada sebelumnya bahawa kami berada di landasan yang betul."