Pemain antarabangsa Korea Selatan, Hwang Hee-chan, akan menyertai Wolves secara kekal pada penghujung musim, kelab Liga Perdana Inggeris itu mengesahkan.

Hwang pada mulanya menyertai pinjaman selama semusim dari kelab Bundesliga RB Leipzig dan bersetuju dengan syarat peribadi dalam perjanjian sebelum tiba di England.

Wolves kini telah mengaktifkan klausa untuk membuat perpindahan kekal mulai Julai dengan bayaran yang dilaporkan dalam lingkungan GBP12 juta.

Perjanjian itu akan berlangsung hingga 2026 dan telah disahkan oleh laman web kelab pada ulang tahun ke-26 pemain itu.

Bekas penyerang Salzburg itu membuat permulaan yang memberangsangkan di Wolves, menjaringkan empat gol dalam enam perlawanan Liga Perdana pertamanya, termasuk gol pertamanya hanya 20 minit selepas penampilan sulungnya selepas turun dari bangku simpanan ketika menang 2-0 di Watford September lalu.

Dia gagal menjaringkan gol sejak menjaringkan gol pembukaan ketika seri 1-1 di Leeds United Oktober lalu bagaimanapun dan tidak bermain sejak mengalami kecederaan hamstring dalam kemenangan 1-0 di Brighton bulan lepas.

Hwang mula menjadi terkenal di Salzburg pada musim 2019-20, bermain dalam jentera serangan bersama Erling Haaland, Takumi Minamino dan Patson Daka, sebelum menandatangani kontrak dengan RB Leipzig dengan harga sekitar EURO9 juta pada 2020.

Bagaimanapun, dia hanya berjaya menjaringkan tiga gol dan empat bantuan dalam 29 penampilan dalam semua pertandingan untuk Die Roten Bullen.

Pengarah teknikal Wolves, Scott Sellars, gembira mengesahkan berita itu dan memberitahu laman web kelab: "Dia mempunyai kesan yang sangat positif bukan sahaja kepada pasukan, tetapi juga seluruh kelab bola sepak, dan dia telah menjadi tambahan hebat kepada Wolves.

"Kami dapat melihat terus dari pertemuan pertama kami dengannya bahawa Hee-chan adalah seorang pemuda yang fokus dan tekad yang ingin berjaya dalam karier bola sepaknya..

"Dia tidak mempunyai pengalaman yang dia mahukan di Leipzig dan dia mahukan perubahan, dan dia merebut peluangnya di sini dalam Liga Perdana.

"Dia menunjukkan banyak keazaman, banyak fokus dan pastinya banyak profesionalisme setiap hari, dan dia mendapat ganjarannya dari segi persembahan dan matlamatnya."