Dusan Vlahovic akan mendapatkan jaringan gol yang diperlukan Juventus bagi baki musim ini, menurut Marco Tardelli.

Tardelli, bekas pemain tengah Inter, Juventus dan Itali, pasti Vlahovic - yang nampaknya akan menyertai Juve dari Fiorentina sebelum tamat jendela perpindahan -- akan berjaya di Turin.

Juve bergelut ketika melancarkan serangan musim ini, hanya menjaringkan 34 gol dalam 23 perlawanan. Itu meletakkan mereka di tempat ke-11 dalam Serie A untuk gol yang dijaringkan, jauh di belakang Inter yang mendahului liga 53. Masalahmereka jelas terbukti Ahad lalu, apabila Bianconeri berjaya hanya lapan percubaan menentang Milan, tanpa satu pun yang mencapai sasaran ketika seri tanpa jaringan.

Vlahovic telah menjaringkan 17 gol liga untuk Fiorentina musim ini dalam 21 penampilan. Pada 2021, pemain berusia 21 tahun itu menyamai rekod yang dibuat oleh bekas bintang Juve, Cristiano Ronaldo untuk jumlah gol Serie A yang dijaringkan dalam setahun kalendar dengan 33 gol.

"Satu pembelian penting. Dia mempunyai kualiti yang diperlukan Juventus. Dia akan menghadirkan jaringan yang terlepas bagi skuad kendalian Max [Allegri]," kata Tardelli kepada La Gazzetta dello Sport.

“Anda boleh melihat bahawa dia mempunyai sesuatu yang istimewa walaupun dia tidak menjaringkan gol, dia seorang yang juga bermain untuk pasukan.

"Dia telah menunjukkan keperibadian. Dia akan bertambah baik lagi terima kasih kepada rakan sepasukan baharunya, dia boleh menjaringkan lebih banyak gol.

"Adakah dia akan merasai tekanan? Anda tidak pernah tahu reaksi apabila menyertai pasukan yang hebat, tetapi bermain dengan orang yang lebih berpengalaman biasanya membantu anda."

Pemain antarabangsa Serbia itu nampaknya bakal menjadi wajah terbaharu Serie A, tetapi Tardelli tidak percaya Vlahovic masih boleh dibandingkan dengan beberapa pemain terbaik liga.

Tardelli menambah, "Saya tidak akan melakukan perbandingan. Saya telah membaca tentang [Christian] Vieri, [Gabriel] Batistuta.

"Bukannya [Vlahovic] mempunyai sedikit bakat, tetapi mereka adalah pemain dengan kekuatan fizikal yang lain, yang mempunyai lebih banyak harapan daripada dia."

Allegri secara konsisten mengetepikan Juve daripada perlumbaan kejuaraan musim ini. Bianconeri menduduki tempat kelima, satu mata di belakang Atalanta di tangga keempat tetapi ketinggalan 11 daripada pendahulu dan juara bertahan, Inter.

Tardelli berkata Juve perlu mengukuhkan lagi kualiti pasukan lain untuk menjadi kekuatan sebenar sekali lagi.

"Terdapat juga keperluan untuk lebih, terutamanya di bahagian tengah," katanya. "Seseorang perlu menghulurkan tangan kepada [Manuel] Locatelli. Untuk tahun depan, seseorang juga mesti dicari untuk bertahan, beberapa perubahan mesti dibuat.

"[Giorgio] Chiellini tidak akan kekal selamanya, saya berasakan mereka tidak boleh meletakkan kepercayaan tinggi kepada [Daniele] Rugani."