Vinicius Junior telah dipanggil menyertai skuad senior Brazil buat kali pertama menjelang aksi persahabatan berdepan Panama dan Republik Czech.

Penyerang berusia 18 tahun itu merupakan pemain skuad Real Marid di bawah kendalian Santiago Solari sejak menyertai pasukan daripada Flamengo sebelum memulakan musim ini.

Vinicius mempamerkan aksi cemerlang ketika berdepan Barcelona dalam aksi separuh akhir Copa del Rey, namun gagal membantu pasukannya daripada tewas 3-0.

Tetapi pengendali skuad kebangsaan Brazil, Tite, berjaya mendapatkan khidmat Vinicius untuk menyarung jersi Brazil buat kali pertama bersama-sama dengan bekas rakan pasukan, Lucas Paqueta, yang menyertai AC Milan.

Tite menghantar pembantu jurulatih, Sylvinho, untuk menyertai Vinicius dan Paqueta beraksi sementara menunggu keputusan Fernandinho.

Pemain tengah Manchester City itu yang masih berbincang dengan Tite dan Sylvinho, bersetuju untuk kembali beraksi bersama Brazil -- sebelum mengalami kecederaan hamstring ketika aksi final Piala EFL mengatasi Chelsea.

Perlawanan berdepan Panama akan berlangsung di Porto, 23 Mac ini, sementara bakal berdepan Republik Czech tiga hari berikutnya.