Ole Gunnar Solskjaer menjelaskan seperti 'mimpi yang menjadi kenyataan' untuk mengangkat kejuaraan sebagai pengurus Manchester United, dengan pasukannya bersiap-sedia untuk perlawanan separuh akhir Liga Europa (UEL) menentang Roma.

Walaupun Solskjaer telah meningkatkan kedudukan Liga Perdana Inggeris sejak memegang jawatan pada Disember 2018, dia masih belum memenangi trofi dan telah disingkirkan dalam empat separuh akhir yang telah dicapai pasukan

Itu termasuk dengan separuh akhir UEL musim lalu menentang pemenang, Sevilla.

United menerima kunjungan Roma bagi perlawanan pertama, sebuah pasukan yang pernah mereka bertemu enam kali sebelumnya -- semuanya dalam Liga Juara-Juara (UCL) -- dan memenangi empat daripadanya.

Kemenangan 7-1 merupakan salah satu dalam aksi timbal balik suku akhir Liga Juara-Juara 2007 menyaksikan Solskjaer ketika itu turun selaku pemain, semangat yang diharapkan dapat dihidupkan semula di Old Trafford awal pagi esok.

"Ini akan menjadi impian yang menjadi kenyataan apabila saya dapat menjulang trofi untuk kelab ini sebagai pengurus," kata Solskjaer.

"Itulah yang sedang kami bangunkan. Ini adalah jika dan tidak, tetapi cita-cita kami adalah untuk menamatkan musim ini dengan piala dan meraikannya. Saya tahu apa yang dimaksudkan dengan kumpulan ini."



Ketika ditanya apakah dia telah melakukan analisis terperinci mengenai kekalahan separuh akhir sebelumnya, Solskjaer berkata, "Kami telah melihatnya dan alasan mengapa.

"Tetapi setiap separuh akhir adalah sukar untuk menentang pasukan yang sukar.

"Beberapa kekalahan yang anda menghadapi sedikit lebih banyak, tetapi ini mengenai meletakkan perkara yang betul dan tiba dengan pasukan yang hampir sempurna.

"Sekarang kami akan berusaha habis-habisan, kami bertemu Liverpool di antara perlawanan dengan Roma.

"Kami harus melangkah lebih jauh dan menang. Kami telah menikmati malam yang hebat dalam kejohanan ini sebelum [memenanginya pada tahun 2017]. Fokus kami adalah mengakhiri musim dengan kejayaan.

"Segera setelah kami keluar daripada Liga Juara-Juara, fokus kami menuju ke final. Kami berasa kami berada dalam pertandingan yang tepat, kami menikmatinya.

"Ketika anda datang ke perniagaan akhir musim, pertama sekali berada di sana untuk permainan penting, memiliki keyakinan dan kepercayaan, tetapi tentu saja memiliki keberuntungan dan kualiti yang diperlukan.

"Kami telah melakukan dengan sangat baik untuk mencapai lima semifinal. Sekarang kami ingin terus maju."