Roma bersedia untuk menghadapi cabaran untuk menghadapi Manchester United dalam separuh akhir Liga Europa walaupun tampil dengan aksi tidak meyakinkan menentang Ajax.

Pasukan Serie A Roma mara ke separuh akhir kedua Liga Europa mereka dengan seri 1-1 di tempat sendiri Ajax awal pagi tadi.

Keputusan itu sudah cukup untuk memastikan mereka menang agregat 3-2 berikutan kemenangan di tempat lawan dalam suku akhir pertama pertama, tetapi Roma dipaksa bekerja kerasa bertemu gergasi Eredivisie, yang menguasai 71.7 peratus kawalan permainan.

Roma ketinggalan menerusi jaringan Brian Brobbey dalam separuh masa kedua, walaupun Edin Dzeko meredakan tekanan di Stadio Olimpico dengan gol penyamaannya 18 minit sebelum tamat perlawanan.



Kapten Roma, Lorenzo Pellegrini, berkata kepada Sky Sport: "Kami menunjukkan malam ini bahawa kami sedang berkembang. Kami gembira tetapi kami tidak boleh terlalu gembira; ini hanya memastikan mara separuh akhir.

"Kami mahu bermain tiga lagi perlawanan dalam pertandingan ini - kami harus memperbaiki diri untuk melakukannya.

"Sekarang kami menghadapi Manchester United. Kami menyedari bahawa jika kami ingin melakukan sesuatu yang hebat, kami harus mengalahkan mereka yang hebat."


Pellegrini diberikan lilitan kapten Roma setelah Dzeko bertengkar dengan ketua jurulatih, Paulo Fonseca, menyaksikan dirinya dilucutkan menjadi kapten pasukan.

Paling tidak, Dzeko kembali mendapat tempat, dan dia menjadi pemain keempat yang menjaringkan 30 gol Eropah untuk kelab Itali yang sama, mengikuti jejak Alessandro Del Piero (di Juventus) dan Filippo Inzaghi dan Andriy Shevchenko (kedua-duanya di Milan) .

Penyerang Bosnia itu menjaringkan gol dengan satu-satunya percubaan tepat ke sasaran dan mencipta peluang lebih jauh untuk Pellegrini, yang memimpin Roma dalam percubaan (tiga) dan hantaran utama (dua).

"Ada banyak pasang surut," kata Dzeko. "Musim ini bukan yang terbaik saya di peringkat peribadi kerana banyak sebab.

"Saya tidak suka melihat masa lalu; apa yang berlaku telah berlaku, kita harus melihat ke masa depan.

"Terdapat banyak pemain di sini yang bermain separuh akhir pertama dan kami harus menikmatinya, kerana bermain di Old Trafford tidak berlaku setiap hari."