Istanbul akhirnya akan kembali menganjurkan perlawanan final Liga Juara-Juara (UCL) pada tahun 2023, UEFA telah mengumumkannya.

Stadium Olimpik Ataturk di Turki ada awalnya dijadualkan menganjurkan perlawanan final kejohanan terbesar peringkat kelab Eropah tahun lalu, namun ekoran pandemik coronavirus perlawanan itu telah dipindahkan ke Lisbon.

Suku akhir, separuh akhir, dan final kesemuanya dipertandingkan di bumi Portugal, dengan Istanbul diberikan final bagi edisi 2021.

Bagaimanapun, ia diambil semula apabila UEFA memindahkan perlawanan antara Chelsea dan Manchester City ke Porto, kali ini kerana Turkey berada dalam senarai merah perjalanan United Kingdom di tengah-tengah krisis COVID-19 yang berterusan.

Penyokong kedua kelab Inggeris itu tidak dapat melakukan perjalanan ke Istanbul, tetapi sekatan perjalanan ke Portugal kurang ketat.

Kini jawatankuasa eksekutif UEFA telah memberikan final 2023 kepada Istanbul, dengan harapan ia akan melancarkan saingan dalam masa dua tahun. Munich dijadualkan menjadi tuan rumah sebaliknya menganjurkan aksi final 2025.

UEFA berkata menerusi kenyataan, "Setelah penempatan semula final Liga Juara-Juara UEFA 2021 dari Istanbul ke Porto, ia telah diputuskan untuk memberikan pentas final Liga Juara-Juara 2023 ke Stadium Olimpik Ataturk di Istanbul.

"Selanjutnya, acara permulaan musim kelab Eropah, yang merangkumi undian untuk peringkat kumpulan Liga Juara-Juara, Liga Europa dan UEFA Conference League, akan berlangsung di Istanbul bagi musim 2021-22 dan 2022-23. "

UEFA mengatakan bahawa kedudukan Wembley sebagai tuan rumah final 2024 tidak terjejas.