Thomas Tuchel percaya Chelsea dapat mengatasi kekurangan pengalaman dalam separuh akhir Liga Juara-Juara UCL dengan bermain dengan rasa lapar dan semangat ketika mereka bertemu Real Madrid.

The Blues mara ke separuh akhir buat pertama kali sejak 2013-2014, musim menyaksikan Real menjulang gelaran di Lisbon.

Los Blancos turut memenangani kejohanan itu tiga musim berturut-turut ketika Zinedine Zidane pertama kali mengendalikan pasukan, dengan banyak pemain penting yang terlibat dalam hatrik yang mengagumkan itu masih ada di kelab sekarang.

Namun, Tuchel berasakan skuad Chelsea berada dalam 'saat terbaik' menuju ke aksi pertama awal pagi esok di ibu negara Sepanyol.

"Setiap perlawanan saya berasakan kami dapat bermain di tahap yang sangat tinggi," kata Tuchel, yang mengesahkan Mateo Kovacic terlepas perlawanan di Madrid akibat kecederaan, kepada media.

"Sekiranya tidak mungkin bermain perlawanan terbaik, kami selalu dapat menghlang lawan turun dengan permainan terbaik mereka -- yang juga merupakan definisi prestasi pasukan.

"Kami mempunyai ikatan yang kuat; Saya berasakan ikatan yang kuat dalam skuad. Saya berasakan kami terlibat secara fizikal dalam perlawanan, bersedia untuk bekerjasama, menderita bersama dan, apabila diperlukan, untuk menjawab soalan. Sekiranya perlu melawan, maka bertempur; jika perlu berlari, kami berlari.

"Kami tidak boleh mengharapkan perkara gila, tetapi sekali lagi beraksi cemerlang di peringkat tertinggi.

"Perkara yang baik adalah kami mempunyai pengalaman bersama, perlawanan yang sukar, perlawanan yang ketat, perlawanan yang sangat penting dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) dan Piala FA, jadi kami berasakan ia adalah saat yang baik untuk bermain perlawanan ini.

"Kami mahu bermain lapar; kami mahu bermain dengan penuh mencabar. Mungkin, memandangkan kurangnya pengalaman dalam separuh akhir, untuk mengimbangi rasa lapar dan semangat."