Usaha Manchester City untuk memenangi Liga Juara-Juara akhirnya bakal membawa Pep Guardiola bertemu bekas kelab, Bayern Munich di suku akhir.

City tidak berdepan Bayern sejak Guardiola meninggalkan gergasi Bundesliga itu untuk ke Stadium Etihad. Guardiola dua kali diundi dalam kumpulan yang sama dengan City ketika berkhidmat sebagai jurulatih Bayern.

Guardiola dan City telah berulang kali gagal dalam saingan Eropah walaupun mendominasi saingan domestik di England.

Mereka berdepan satu lagi ujian sukar, kali ini menentang pasukan Bayern yang menyingkirkan Paris Saint-Germain dalam pusingan 16. Aksi kedua akan dimainkan di Jerman.

Ia tidak akan menjadi lebih mudah untuk City jika mereka mara ke separuh akhir sama ada, dengan juara bertahan Eropah, Real Madrid berpotensi dalam laluan mereka.

Undian separuh akhir, yang juga dijalankan semalam, mempertemukan pemenang perlawanan City-Bayern menentang sama ada Madrid atau Chelsea.

Madrid secara dramatik menewaskan Chelsea pada suku akhir musim lalu dalam perjalanan menjuarai mahkota Eropah ke-14.

Sementara itu, dalam undian lain menyaksikan perlawanan dua kelab Itali bertembung di antara pendahulu Serie A, Napoli dan pemenang Scudetto tahun lalu, Milan.

Kemudian mungkin terdapat satu lagi perlawanan seluruh Itali dalam separuh akhir, dengan saingan Milan, Inter akan berdepan Benfica untuk peluang menentang salah satu kelab Serie A.

Undian penuh aksi suku akhir Liga Juara-Juara:

Real Madrid v Chelsea
Benfica v Inter
Manchester City v Bayern Munich
Milan v Napoli