Thomas Tuchel menjangkakan Harry Kane akan menyertai Manchester City sebelum jendela perpindahan berakhir tetapi 'gembira' selepas penyerang itu memilih untuk kekal di Tottenham.

Pengendali Blues, Tuchel, menyatakan lewat musim lalu bahawa dia mahu bergandingan bersama Kane ketika spekulasi mengenai masa depan kapten England itu bergolak kencang.

Kane memilih untuk kekal di Spurs selepas penyerang prolifik itu dalam perjalanan menyertai juara Liga Perdana Inggeris (EPL), City, pada satu ketika, namun Chelsea memecahkan rekod perpindahan dengan membawa kembali khidmat Romelu Lukaku.

Chelsea berkunjung ke Tottenham bagi pertemuan derby London esok dan menjelang perlawanan tersebut, Tuchel menjelaskan dia tidak pernah mendesak untuk menyaksikan ketibaan Kane di Stamford Bridge.

"Saya tidak pernah mempunyai Kane dalam senarai pemain dan saya tidak pernah pergi bertemu Marina [Granovskaia, pengarah Chelsea] untuk memberitahu dia untuk membelinya," kata Tuchel.

"Tetapi saya fikir kelab itu telah menyelesaikan situasi mereka. Terdapat banyak orang di sekitar pemain; ada ejen dan penasihat dan individu di antara mereka, jadi kami mendapat beberapa maklumat daripada individu tersebut.

"Kami tahu mengenai persaingan, tetapi saya berasa tidak pernah sejauh itu."

Tuchel mengatakan dia tidak akan bimbang jika Kane akhirnya bergabung dengan City, kerana Chelsea tidak takut dengan pesaing mereka dalam EPL.

"Saya fikir ia akan berlaku [Kane bergabung dengan City] dan saya tidak takut, tetapi jika ia berlaku, saya akan sangat tertarik bagaimana ia mungkin mengubah gaya permainan City," kata pengendali Jerman itu.

"Kami tidak takut kepada sesiapa pun; kami sentiasa menerima cabaran daripada mana-mana pasukan. Manchester City, Manchester United, Liverpool, mereka adalah pasukan yang mempunyai pasukan yang kuat dan pemain seperti Kane yang anda mahu bersaing dan wajar jika mereka bersaing untuk mendapatkan pemain terbaik."