Ketua jurulatih Chelsea, Thomas Tuchel, mengakui kelayakan Liga Juara-Juara (UCL) lebih penting daripada memenangi Piala FA.

Selepas kehilangan trofi Piala FA ke Leicester City pada hari Sabtu, Chelsea dan the Foxes akan kembali bertemu dalam pertembungan Liga Perdana Inggeris (EPL) awal pagi esok.

Chelsea berada di tangga keempat liga, hanya satu mata di atas Liverpool yang berada di kedudukan kelima dengan baki dua pusingan, sementara Leicester berada di tempat ketiga dan dua mata lebih baik daripada pasukan Tuchel.

Ketika Liverpool mengintai, Tuchel berbicara tentang pentingnya mendapatkan tempat dalam pertandingan kelab utama Eropah musim depan, yang juga dapat dicapai jika Chelsea mengalahkan Manchester City di final UCL 29 Mei ini.


"Saya bukan seorang yang senang menerima kekalahan tetapi saya mahu menjadi seorang yang kalah dihormati dan saya tidak play the match [the FA Cup final] down because of financial reasons," he said.

"Kami tewas dalam perlawanan besar, ini adalah perlawanan besar bagi kami, kami menurunkan pasukan terbaik, kami tidak merehatkan sesiapa pun kerana kami berasakan bahawa perlawanan ini esok lebih penting.

"Namun ada tetapi. Apakah kita ingin bermain Liga Juara-Juara musim depan? Ya, ini adalah sasaran ketika saya melangkah ke kelab ini. Saya ingin menjadi sangat jelas, tugasnya adalah, 'mari kita berusaha semuanya untuk berada di puncak empat '.

"Tugasnya tidak, 'mari kita mencuba segalanya untuk memenangi Piala FA' kerana Piala FA, sebesar itu, tidak membawa anda ke bola sepak Liga Juara-Juara musim depan. Empat pasukan teratas yang membawa kami ke sana.

"Jadi, ya, esok adalah satu lagi perlawanan besar. Tetapi seperti yang saya katakan, final Piala FA adalah besar bagi kami. Sebaik sahaja anda dapat mengumpulkan kejuaraan, anda boleh mencuba segala-galanya

"Dan saya dan para pemain - sangat yakin akan perkara ini - kami tidak memikirkan berapa banyak wang yang kami perolehi [dengan layak ke Liga Juara-Juara]. Ini tidak ada di kepala kami."