10 atlet Nigeria telah hilang kelayakan untuk menyertai Sukan Olimpik Tokyo 2020 yang sedang berlangsung.

Menerusi POLITICS NIGERIA, perkhabaran itu diumumkan oleh Unit Integriti Olahraga (AIU) menerusi kenyataan yang dikeluarkan Selasa lalu yang diterima wakil negara tersebut semalam.

Unit Integriti Olahraga adalah badan bebas yang dicipta oleh World Athletics yang menguruskan semua masalah integriti (baik doping dan bukan doping).

Kenyataan itu menunjukkan bahawa seramai 20 atlet tidak layak. Negara lain yang terjejas adalah Belarus, Ethiopa, Kenya, Maghribi, dan Ukraine. Nigeria mempunyai atlet yang paling ramai tidak menepati kelayakan yang ditetapkan.

Atlet tersebut hilang kelayakan kerana tidak memenuhi syarat ujian minimum di bawah Peraturan 15 yang mengatur Persekutuan Anti-Doping Nasional.

Bagaimanapun, atlet utama Nigeria -- Berkat Okagbare, Tobi Amusan, Ese Brume, Divine Oduduru, dan Chukwuebuka Enekwechi tidak terjejas.

AIU menjelaskan bahawa di bawah kerangka Peraturan 15 yang mengatur Kewajiban Anti-Doping Persekutuan Nasional, yang berkuatkuasa pada Januari 2019, Persekutuan Nasional bertanggungjawab untuk memastikan langkah-langkah anti-doping yang sesuai dilaksanakan di wilayah masing-masing.

Antara lain, peraturan tersebut menetapkan syarat minimum untuk ujian bagi pasukan kebangsaan federasi ‘Kategori A’ yang dianggap mempunyai risiko doping tertinggi dan dianggap sebagai ancaman terhadap integriti keseluruhan sukan.

Keperluan utama dalam Peraturan 15 adalah bahawa seorang atlet dari negara 'Kategori A' mesti menjalani sekurang-kurangnya tiga ujian di luar pertandingan (air kencing dan darah) tanpa notis yang dilakukan tidak kurang dari tiga minggu dalam 10 bulan menjelang acara utama.