Kylian Mbappe telah didesak untuk pertimbangkan cadangan meninggalkan Paris Saint-Germain (PSG) oleh Nicolas Anelka jika dia ingin memberikan impak yang sama seperti Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi.

Pemain berusia 22 tahun itu telah bersama PSG sejak empat tahun yang lalu dan bakal kehabisan kontrak pada 2022 dan telah dikaitkan dengan Real Madrid, sementara Liverpool dikhabarkan berminat mendapatkan khidmatnya.

Bekas penyerang Monaco, Mbappe, menimbulkan persoalan lebih lanjut mengenai masa depannya ketika mendedahkan bulan lalu dia tidak pasti sama ada Parc des Princes adalah tempat terbaik untuknya.

Komen-komen itu dibuat berdasarkan kempen mengecewakan 2020-21 untuk PSG di mana mereka gagal mempertahankan gelaran Ligue 1 mereka dan tersingkir daripada Liga Juara-Juara (UCL) dalam separuh akhir, walaupun mereka memenangi Coupe de France dan Trophee des Champions.

Di peringkat individu, Mbappe begitu produktif seperti sebelumnya dengan 42 gol dalam 47 penampilan dalam semua pertandingan, dengan purata satu setiap 86 minit untuk gergasi Perancis itu.

Dalam lima liga teratas Eropah, hanya Robert Lewandowski (48) dari Bayern Munich yang menjaringkan lebih banyak gol dalam semua pertandingan berbanding Mbappe pada 2020-21.



Menulis surat kepada Mbappe di The Athletic, Anelka berkata: "Anda telah melakukannya dengan baik sejak datang ke Monaco dan membawa PSG ke tahap yang lebih tinggi .

"Anda bermain dalam sebuah pasukan yang telah berkembang menjadi sebuah kelab besar yang mampu menjuarai Liga Juara-Juara. Nampaknya anda akan bertahan selama satu tahun lagi, maka ada keputusan besar yang perlu dibuat.

"Ini sedikit lebih rumit daripada anda berbanding saya. Anda mempunyai sekurang-kurangnya dua pilihan -- tinggal di Paris atau berpindah ke Real Madrid. Kedua-duanya boleh memenangi Liga Juara-Juara hari ini.

"Pilihan itu bergantung pada apa yang ingin anda capai dalam bola sepak. Sekiranya anda mahukan penghargaan terbesar, anda perlu berpindah meninggalkan PSG.

"Apa sahaja yang anda lakukan di Paris akan menjadi baik, tetapi seseorang akan selalu berkata, 'Baiklah, anda hebat untuk PSG tetapi hanya di Perancis. Liga terbaik adalah di England dan Sepanyol, jadi anda tidak bersaing dengan pemain terbaik dalam liga terbaik.

"Anda harus membuat keputusan. Sekiranya anda ingin memenangi Ballon d'Or, yang seharusnya anda lakukan sepertimana dilakukan Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi, anda harus bersaing dengan yang terbaik.

"Anda tidak boleh mengatakan bahawa anda bersaing dengan yang terbaik sepanjang masa ketika berada di PSG. Liga Perancis tidak mudah, jangan salah faham, tetapi saya fikir liga paling sukar adalah di England.

"Jadi, jika anda ingin menjadi yang terbaik, lakukanlah apa yang anda lakukan di Paris tetapi dengan Chelsea atau United atau Arsenal atau Manchester City atau Liverpool. Atau pergi ke Sepanyol ke Madrid atau Barcelona. Atau mungkin Itali. Kemudian kita boleh bercakap mengenai impaknya yang lebih global."