Ketika rakyat Malaysia mengharapkan anak didik Brad Maloney dapat membuat kejutan ketika berhadapan pasukan tuan rumah Vietnam B-23 dalam Sukan SEA Hanoi tidak kesampaian apabila skuad muda Harimau Malaya tewas pada masa tambahan.

Daripada segi permainan, barisan negara telah menunjukkan kualiti mereka untuk bersaing dengan pasukan terbaik di rantau Asia Tenggara ketika ini.

Walaupun bermain secara bertahan dengan baik tetapi nasib masih tidak menyebelahi skuad muda Harimau Malaya.

Sebagaimana yang kita tahu permainan yang dipamirkan skuad kendalian Maloney itu agak berbeza daripada apa yang dipamerkan di peringkat kumpulan. Itulah taktikal dan strategi yang dirancang Maloney dalam separuh akhir.




Namun, penulis agak terkilan juga kerana dia tidak berani mengambil risiko untuk memguji kekuatan dan kreatifviti yang ada pada pemainnya untuk bermain secara menyerang kerana menerusi kejohanan inilah Maloney boleh membuat persiapan untuk kejohanan Piala AFC B-23 tidak lama lagi.

Jika diperhatikan skuad muda Harimau Malaya ini mempunyai kekuatan di semua bahagian kerana mereka mempunyai keupayaan teknikal yang baik serta pemain yang bijak mengunakan akal mereka untuk bertindak membuat sesuatu keputusan tepat.

Lihat sahaja bagaimana gandingan Nik Akif Syahiran Nik Mat dan Mukhairi Ajmal du peringkat kumpulan. Mereka sentiasa mengawal tempo permainan dengan baik sekali serta dapat melorongkan bola kepada rakan-rakan bahagian serangan.


Bagaimanapun, segalanya belum berakhir lagi untuk skuad muda Malaysia apabila mereka ada misi yang lebih penting nanti dalam Piala AFC B-23 di Uzbekistan.

Skuad ini akan berhadapan selain memburu pingat gangsa dalam temasya Hanoi 2021 apabila akan berhadapan dengan Indonesia esok.

Teruskan menyokong skuad muda negara ini kerana mereka telah berkorban masa dan tenaga demi negara tercinta. Kejayaan bukan datang bergolek sekelip mata sebaliknya perlu terus berusaha dan berusaha.