Ousmane Dembele sedang mempertimbangkan untuk berpindah meninggalkan Barcelona, ​​tetapi Joan Laporta berharap pemain sayap itu akan membuat keputusan untuk kekal di Nou Camp.

Barcelona membayar EURO105 juta awal untuk menandatangani Dembele daripada Borussia Dortmund pada 2017 dan kontrak lima tahun yang diterimanya akan tamat bulan depan.

Bayern Munich dan Chelsea dilaporkan berminat dengan pemain sayap yang memenangi Piala Dunia itu, yang boleh didapati secara percuma.

Laporta mengakui bahawa Dembele tertarik dengan minat yang ditunjukkan kepadanya, tetapi presiden Barcelona itu percaya dia boleh memilih untuk kekal di Camp Nou.

"Dia mahu kekal tetapi sangat tergoda dengan pilihan lain yang menawarkan syarat yang mungkin dianggap lebih baik daripada kami,” kata Laporta kepada Radio Catalunya.

"Tawaran itu sudah lama dibincangkan. Mereka akan bertindak balas apabila musim tamat. Kami ingin mendapatkan jawapan lebih awal, tetapi kami tidak boleh memaksanya.

"Jurulatih suka dia dan saya suka dia. Kami telah melakukan usaha yang sangat penting untuk memastikan dia kekal. Dia kelihatan sangat selesa dan mempunyai hubungan yang baik dengan semua orang. Auba [Pierre-Emerick Aubameyang] telah datang, dan mereka sangat bagus kawan-kawan.

"Dia mempunyai wakil yang mengawal destinasinya, tetapi saya harap dia kekal. Jika tidak, kami akan mengukuhkan posisi yang dikosongkan itu."