Serena Williams tidak menghadapi masalah dalam pertandingan pembukaannya di Terbuka Emilia-Romagna, tetapi Venus tidak dapat menyertainya dalam pusingan 16.

Pilihan utama, Serena mudah mara dengan kemenangan 6-3, 6-2 ke atas Lisa Pigato dalam kejohanan gelanggang tanah liat itu, melengkapkan kemenangan dalam 68 minit.

Pigato, 17, membuat debut dalam undian utama acara profesional selepas melalui sesi kelayakan di Parma.

Dia menikmati kejayaan awal ke atas pemain berstatus legenda Williams, selepas berjaya mematahkan servis dalam permainan pembukaan, tetapi juara grand slam 23 kali itu kembali mendapatkan rentak.

"Permainan pertama, dia bermain sangat baik dan saya perlu menyesuaikan diri semula untuk kembali," kata Serena. "Ia juga perlawanan untuk Pigato mengenali permainannya juga."


Selanjutnya untuk pemain Amerika itu, yang menerima wildcard ke dalam acara setelah tersingkir awal di Internazionali BNL d'Italia di Roma minggu lalu, bakal bertemu Katerina Siniakova, pemenang 6-1, 6-3 ke atas Clara Tauson.

Venus, bagaimanapun, gagal melepasi pusingan pertama, tewas kepada Anna Karolina Schmiedlova di sebalik memenangi set pertama 7-5, 2-6, 2-6.