Pengendali Paris Saint-Germain, Mauricio Pochettino, bingung mengenai sebarang perdebatan mengenai keberkesanan Lionel Messi untuk kelab itu musim ini selepas peranan utamanya dalam kemenangan 3-1 ke atas Saint-Etienne semalam.

Bekas penyerang Barcelona itu tidak mencatatkan jaringan, tetapi dia memainkan peranan penting dalam pasukannya bangkit daripada gol pembukaan Denis Bouanga untuk Saint-Etienne di Parc des Princes.

Messi melakukan lorongan buat kedua-dua rembatan Kylian Mbappe di kedua-dua belah separuh masa, yang kedua datang selepas beberapa kemahiran yang luar biasa untuk melengkapkan dua pemain Saint-Etienne.

Dia kini telah mengumpulkan enam bantuan jaringan bagi tahun 2022 -- lebih banyak daripada pemain lain dalam lima liga teratas Eropah.

Dua bantuannya semalam bermakna dia telah membantu empat gol untuk Mbappe dalam Ligue 1 musim ini, yang merupakan jumlah tertinggi dalam persaingan daripada seorang pemain ke pemain lain.

Messi telah dikritik kerana menjaringkan gol yang lemah pada kempen ini, dengan hanya tujuh di semua pertandingan, tetapi Pochettino tidak pernah meragui kualiti pemain berusia 34 tahun itu.

"Saya tidak faham bagaimana boleh ada perdebatan mengenai Messi kerana dia luar biasa,” katanya kepada Canal+. “Tidak, tiada perdebatan. Tidak mustahil.

"Messi luar biasa, hebat. Dia bermain dengan sangat baik dan satu-satunya perkara yang dia hilang ialah gol."