Xavi telah memberitahu Barcelona untuk menganggap Clasico menentang Real Madrid awal pagi esok sebagai 'titik perubahan' yang berpotensi ketika dia bersedia untuk menyerahkan penampilan sulung kepada Ferran Torres.

Separuh akhir Supercopa de Espana berlangsung di Riyadh, Arab Saudi, dan musim ini menyaksikan Real telah menguasainya ke atas pesaing hebat mereka.

Real menghuni tangga teratas LaLiga, berkelebihan 17 mata di hadapan Barcelona di tempat keenam, dan pasukan Carlo Ancelotti mara ke peringkat kalah mati Liga Juara-Juara (UCL).

Barcelona mesti mencari jalan dalam penentuan play-off yang amat sukar menentang Napoli hanya untuk mara ke pusingan 16 terakhir Liga Europa, setelah gagal dalam peringkat kumpulan Liga Juara-Juara.

Sebarang trofi akan dialu-alukan di Camp Nou dan Barcelona masih boleh pulang dari Arab Saudi dengan trofi, dengan Xavi menekankan peluang ini kepada pemainnya.

Barcelona tidak pernah menewaskan Real sejak kemenangan liga 1-0 di Santiago Bernabeu pada Mac 2019, dan mereka akan menentangnya di Stadium Antarabangsa King Fahd ketika kedua-dua pasukan bersaing untuk merebut tempat ke final Ahad ini.

n results
Penyerang yang baru ditandatangani Torres dan pemain tengah Pedri menyertai skuad pada hari Selasa selepas menamatkan tempoh pengasingan COVID-19 mereka, dilaporkan pergi ke Riyadh dengan jet peribadi bersama presiden, Joan Laporta.

Xavi berkata, "Ia adalah peluang yang baik untuk melihat di mana pasukan itu berada. Ia adalah ujian yang sangat penting untuk kami. Ia boleh menjadi titik perubahan.

"Pertama, ia membawa anda ke final, dan kemudian keyakinan yang diberikannya kepada projek itu adalah luar biasa. Dalam dua perlawanan anda boleh memenangi kejuaraan."