Barcelona adalah pasukan yang lebih baik secara struktur tanpa penyerang superstar, Lionel Messi, menurut ketua jurulatih, Ronald Koeman.

Gergasi LaLiga itu dikejutkan bulan lalu ketika Messi berangkat berhijrah ke Paris Saint-Germain dengan perpindahan percuma setelah mereka tidak dapat memenuhi kontrak baru yang telah dipersetujui.

Perpindahan Messi telah meninggalkan kekosongan besar di Camp Nou, setelah pemenang Ballon d'Or enam kali itu menjaringkan 672 gol dan melakukan 265 assist sepanjang 778 penampilannya untuk Barcelona.

Barca telah memulakan era pasca-Messi dengan dua kemenangan dan satu seri dalam tiga perlawanan pembukaan liga mereka, menjaringkan tujuh gol dan Koeman percaya pasukannya menyesuaikan diri dengan kehidupan tanpa pemain terhebat mereka.

"Ia adalah tamparan hebat atas kehilangannya," kata Koeman kepada Sport. "Kami telah merancang musim ini bersamanya.

"Kami kehilangan banyak dan memerlukan beberapa hari untuk menyelesaikan semuanya, tetapi kami perlu membuka buku baru dan kembali membina pasukan.

"Kehilangan Messi tidak memaksa kita untuk bermain secara taktikal yang berbeza tetapi terdapat perkara di mana pasukan boleh mempamerkan peningkatan.

"Kami tidak akan mempunyai kualiti individu Leo, tetapi dalam melakukan tekanan dan menyusun pasukan, pasukan kini lebih baik bertambah baik."