SMK PUTERA 3 SSMP A 0

Pertarungan dua juara musim ini menjadi elemen menarik di antara SMK Putera dan Sekolah Sukan Malaysia Pahang (SSMP) A yang diwakili pemain Akademi Mokhtar Dahari (AMD) dalam saingan separuh akhir Liga Piala Menteri Pendidikan Bawah 14 Tahun (B-14) di Stadium Mini Kijang Mas, Kota Bharu, petang tadi.


Belumpun masuk minit pertama, SMK Putera yang juga juara Piala Sumbangsih musim ini sudah di depan apabila penyerang, Syafiq Aiman Mahamin, menyudahkan lorongan cantik Muhamad Alif Haikal Azmi menewaskan penjaga gawang lawan, Hazriq Haqqim Mohd Izham.

Selang lima minit, pemain tengah SSMP A yang juga Liga Super musim ini, Muhammad Farish Daniel Mohd Rahimi, mencemaskan penyokong tuan rumah apabila sepakan kencang dari luar kotak penalti gagal ditumbuk kemas penjaga gol SMK Putera, Azrohisham Roslan, sebelum bola terkena palang dan melantun keluar.

Bersambung babak kedua, SSMP A mula melakukan asakan bertali-arus untuk menguji pertahanan lawan sambil mengintai jaringan penyamaan.

Hasilnya, Mohd Haikal Danish Haizon berjaya melorongkan umpanan cantik untuk dirembat kencang Muhammad Syahir Sukri, namun ditangkap kemas Azrohisham.

Selang seminit, SSMP A terus mencuba dan kali ini sepakan padu pertahanan, Ammar Batisha Md Noh, terus ke dakapan Azrohisham yang cukup tenang di gawang.

Keghairahan SSMP A menyerang dengan meninggalkan ruang kosong di bahagian pertahanan membawa padah apabila larian solo kapten, Syafiq Aiman, dari tengah padang menewaskan empat pertahanan bagi memberikan gol kedua tuan rumah pada minit ke-55.

Minit akhir perlawanan, satu lagi serangan pantas tuan rumah membuahkan hasil apabila pertahanan, Muhammad Shaiful Ikhwan Zakaria, melarikan bola secara solo dan menewaskan Hazriq Haqqim untuk jaringan ketiga SMK Putera.

Pengurus yang juga Pengetua SMK Putera, Muhammad Abdul Muttalib, memuji persembahan anak buahnya yang beraksi penuh semangat untuk memburu tiket ke final.

"Alhamdulillah, pemain mempamerkan karektor seorang pejuang yang tidak takut sebarang halangan untuk mencipta kejayaan," ujarnya.