Pep Guardiola tidak percaya derby Manchester boleh dilihat sebagai perlawanan terpenting pasukannya, sekurang-kurangnya pada peringkat musim ini.

Manchester City, selepas kekalahan mengecewakan 2-0 di tempat sendiri kepada Crystal Palace dalam perlawanan terakhir Liga Perdana Inggeris (EPL) mereka, membuat perjalanan ke Old Trafford untuk menentang saingan mereka malam ini.

Guardiola bergelut untuk mengatasi rakan sejawatan Manchester United, Ole Gunnar Solskjaer, sejak pengendali Norway itu mengambil alih jawatan Jose Mourinho pada penghujung 2018, dengan Red Devils memenangi tiga daripada lima pertemuan liga antara kedua-dua pasukan pada masa itu.

United telah menjaringkan enam gol dalam perlawanan tersebut, hanya melepaskan tiga gol sebagai balasan. Secara keseluruhan, Solskjaer telah memenangi empat daripada lapan pertemuannya dengan Guardiola dalam semua pertandingan, kadar kemenangan terbaik bagi mana-mana pengurus untuk menentang jurulatih Catalan itu sekurang-kurangnya lima kali.

Dengan 10 perlawanan liga dimainkan pada 2021-22, hanya dua tempat dan tiga mata memisahkan kedua-dua pasukan, dengan City di tangga ketiga lima di belakang pendahulu Chelsea.

Tetapi Guardiola mencadangkan permainan ini tidak membawa apa-apa kepentingan tambahan untuk dirinya atau skuadnya.

"Saya tidak fikir begitu. Mungkin bagi sesetengah orang, mungkin, tetapi kami cuba menjadikan setiap perlawanan penting," kata Guardiola pada sidang akhbar apabila ditanya sama ada derby itu adalah perlawanan terbesar City.

“Sudah tentu ini derby, ia khas untuk bandar Manchester, untuk banyak isu sentimental, tetapi akhirnya ia bukan final atau separuh akhir.

“Saya boleh bayangkan betapa pentingnya untuk kedua-dua pihak, ia adalah perkara biasa, sebab itu ia bagus, bola sepak, emosi ini untuk cuba memenangi perlawanan derby, untuk melakukannya dengan baik, tetapi saya perlu dingin dalam fikiran saya, dalam kepala saya, untuk melakukan apa yang kita mahu lakukan, untuk melakukan yang terbaik. Tidak lebih daripada itu."