Lionel Messi menahan tangisan ketika dia memulakan sidang media di mana dia mengesahkan dia akan meninggalkan Barcelona, kelab bola sepak tempat dia bermain sepanjang kariernya.

Dia penuh beremosi bahkan sebelum dia memulakan sidang media semalam.



"Beberapa hari kebelakangan ini, saya telah banyak memikirkan tentang apa yang dapat saya katakan, dan sebenarnya saya tidak dapat memikirkan apa-apa," kata Messi pada sidang media ketika beratus-ratus peminat, banyak yang memakai jersi nombor 10, berkumpul di luar stadium Camp Nou Barca untuk mengucapkan selamat tinggal kepada pemain itu.

"Ini sangat sukar bagi saya setelah bertahun-tahun, berada di sini sepanjang hidup saya, saya tidak bersedia untuk ini dan saya yakin saya tahu apa yang ingin saya katakan pada tahun lalu tetapi tahun ini bukan sama."

Tahun lalu dia meminta untuk meninggalkan kelab itu tetapi berubah fikiran. Kali ini dia mencapai kesepakatan untuk bertahan tetapi masalah kewangan di Barca bererti La Liga tidak akan membenarkan mereka memeterai perjanjian.

Dia tidak memiliki kontrak dan akan berhijrah secara percuma, dengan Messi, pemenang Ballon d'Or enam kali, mengatakan perpindahan Paris Saint-Germain kini 'mungkin terjadi' tetapi dia tidak mempunyai perjanjian dengan mana-mana pasukan buat masa ini.

"Saya dan keluarga yakin bahawa saya mahu tinggal di sini, itulah yang kita semua mahukan lebih daripada apa-apa. Kami fikir kami akan tinggal di sini di Barcelona, hari ini saya harus mengucapkan selamat tinggal kepada semua, "katanya.

"Kami selalu menjadikan tempat ini sebagai rumah kami, kami di rumah dan kami fikir kami akan tinggal di sini di Barcelona."

Pemain berusia 34 tahun itu berada di Barcelona selama 21 tahun dan menjadi pencetak gol terbanyak sepanjang masa dengan 682.

"Saya telah berada di sini bertahun-tahun, seumur hidup saya sejak berusia 13 tahun. Selepas 21 tahun, saya akan pergi bersama isteri saya, tiga anak kecil Catalan-Argentina saya, dan saya tidak dapat memberitahu anda bahawa kami tidak akan datang kembali kerana ini adalah rumah saya, dan saya berjanji kepada anak-anak saya.

"Saya cuba bersikap rendah hati dan hormat, dan saya harap itulah yang akan kekal ketika saya meninggalkan kelab.

"Selagi saya terus berdaya untuk bersaing dan selagi badan saya bertindak balas [saya akan terus bermain]," tambahnya. "Selama saya boleh, saya akan terus bersaing."

Messi mengatakan bahawa dia percaya dia akan tinggal di kelab itu, dengan perjanjian lima tahun dengan pemotongan gaji 50 peratus, namun ia gagal dimeterai.

"Kontrak saya tidak pernah menjadi masalah ... apa yang saya tahu adalah bahawa saya melakukan semua yang saya boleh. Kelab mengatakan ia tidak boleh berlaku kerana La Liga. Saya dapat menjamin bahawa saya telah melakukan semua yang saya mampu untuk kekal."