Vinicius Junior telah mengesahkan hasratnya untuk kekal bersama Real Madrid, mengisytiharkan: "Saya akan terus bersama pasukan terbaik di dunia".

Pemain sayap itu pada mulanya bergelut untuk mencipta rekod selepas tiba dari Flamengo pada 2018 dengan bayaran yang dilaporkan EURO46 juta.

Bagaimanapun, Vinicius menikmati musim cemerlang dalam penggal 2021-22, menjaringkan 22 gol dalam 52 perlawanan dalam semua pertandingan, lebih tujuh daripada dalam 118 perlawanan untuk Los Blancos dalam tiga kempennya sebelum ini (15).

Pemain antarabangsa Brazil itu juga mencatatkan penglibatan gol terbanyak oleh pemain LaLiga yang dilahirkan pada 2000 atau selepas merentasi semua pertandingan (38 – 22 gol dan 16 bantuan).

Vinicius menjaringkan gol kemenangan dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara (UEFA Champions League) menentang Liverpool, tetapi terdapat beberapa cadangan dia boleh tergoda dengan perpindahan ke Paris Saint-Germain.

Dia telah meredakan ketakutan Madrid itu dengan mengumumkan hasratnya untuk tinggal di ibu negara Sepanyol itu, dengan jangkaan dia akan menandatangani kontrak baharu sehingga Jun 2027.

"Saya akan meneruskan dalam pasukan terbaik di dunia," kata bintang Madrid itu pada 'Bem, Amigos!' daripada SportTV.

"Ia adalah pasukan yang paling bersatu sejak saya tiba. Sambutan berbeza tahun ini. Kami semua berasakan sesuatu yang istimewa.

"Orang muda tiba dengan Rodrygo, [Eder] Militao, [Eduardo] Camavinga dan saya. Semua orang suka antara satu sama lain dan itu penting.

"Ia adalah suasana terbaik di dunia. Semua orang mahu berada di sana. Yang paling berpengalaman memberi kita ketenangan fikiran dan kebebasan untuk melakukan apa yang mereka mahu."

Vinicius akan berusaha untuk bekerjasama dengan Neymar untuk Brazil untuk memberikan kejayaan Piala Dunia akhir tahun ini.

Pemain berusia 21 tahun itu kelihatan bermain dalam cara yang sama dengan bintang PSG, dengan Vinicius mencuba 234 menggelecek dalam LaLiga 2021-22 – paling banyak dilakukan oleh pemain Madrid dalam satu musim sejak 2005-06.

Namun begitu, Vinicius masih melihat Neymar sebagai pemain terbaik untuk Brazil ketika dia belajar untuk mengatasi tekanan bermain untuk Selecao.

"Dia pemain terbaik kami. Saingan sentiasa lebih fokus kepadanya dan dia meminta kami untuk berlari ke angkasa lepas kerana dia mempunyai kualiti yang hebat untuk mencari kami," tambahnya.

"Dia melakukan segala-galanya untuk saya, dia adalah kawan yang hebat. Tekanan lebih besar untuk dia yang lebih tua. Dia memanggilnya sebagai tanggungjawab. Dia juga mengambilnya daripada kita, daripada mereka yang tiba.

"Bermain untuk pasukan kebangsaan adalah banyak tekanan, tetapi kami sudah membiasakannya."