Fernando Santos berasakan Portugal berhak menang dengan jurang yang lebih besar ketika mengatasi Azerbaijan 3-0 dalam aksi kelayakan Piala Dunia awal pagi tadi.

Portugal menjadikannya empat kemenangan dalam lima perlawanan Kumpulan A untuk memintas Serbia ke tempat teratas, yang seri 1-1 dengan Ireland Republik.

Juara Eropah 2016 itu mendahului dengan dua jaringan dalam tempoh 31 minit, hasil jaringan Bernardo Silva dan Andre Silva.

Diogo Jota meledak gol ketiga buat pelawat dalam 15 minit sebelum tamat perlawanan, tetapi hanya selepas penyerang Liverpool itu dan Andre Silva membuang banyak peluang terhidang.

Portugal menjarinkan tiga daripada 21 secara keseluruhan, tiga daripada menepati sasaran, dan Santos kecewa pasukannya tidak gagal meluaskan lagi jurang antara kedua-dua pasukan.

"Satu-satunya keputusan yang tidak baik adalah jumlah gol yang kami jaringkan," katanya kepada RTP.

"Apabila pasukan tidak teratur maka mereka menghadapi kesukaran, banyak mengejar bola dan memenatkan diri mereka sendiri. Apabila mereka mempunyai bola, mereka menghadapi lebih banyak kesukaran.

"Tanpa keseimbangan dalam perlawanan, ia menjadi sukar. Kami tahu perlu bersabar kerana lawan biasanya bertahan dengan baik. Kami tahu gol awal akan memaksa mereka untuk berubah.

"Itu berlaku selepas gol kedua ketika mereka bermain dengan formasi 4-3-3. Kami selalu mencari gol dan mencipta ruang menembusi benteng pertahanan lawan."