Bukayo Saka berkata dia tidak percaya betapa teruknya Arsenal bermain dalam kekalahan 2-0 di Newcastle United yang pasti akan menyebabkan mereka kehilangan tempat ke Liga Juara-Juara musim depan.

Kemenangan di St James' Park semalam akan membawa The Gunners kembali mengatasi saingan sengit Tottenham ke tempat keempat menuju ke hari terakhir musim Liga Perdana Inggeris.

Pasukan kendalian Mikel Arteta gagal bangkit di Tyneside, susulan berputih mata menerusi gol sendiri Ben White dan gol lewat Bruno Guimaraes.

Spurs secara realistik hanya memerlukan satu mata menentang Norwich City yang sudah tersingkir Ahad ini untuk melayakkan diri ke Liga Juara-Juara berikutan perbezaan gol yang jauh lebih baik berbanding Arsenal, yang menjadi tuan rumah kepada Everton pada hari terakhir musim 2021-22.

The Gunners hanya melakukan satu percubaan ke sasaran ketika Newcastle mendominasi dan nampaknya ditakdirkan untuk ke Liga Europa lagi musim depan.

Pemain sayap England Saka berkata mereka hanya perlu dipersalahkan.

"Secara keseluruhannya terdapat kekecewaan dan kekecewaan yang besar," katanya.

“Saya tidak percaya dengan prestasi kami.

"Kami tewas semua perlawanan kami. Kami gagal mengawal permainan dengan baik. Kami gagal bermain dengan baik. Kami tewas secara keseluruhan dalam setiap aspek."