Kembalinya Cristiano Ronaldo ke Manchester United akan mendorong pasukan kendalian Ole Gunnar Solskjaer menuju kejayaan Liga Juara-Juara (UCL), menurut Louis Saha.

Ronaldo tiba di Old Trafford, 12 tahun selepas dia menikmati karier bersama Juventus dan Real Madrid, di mana dia berjaya meraih empat gelaran Eropah.

Saha membuat penampilan terakhir bersama skaud kendalian Alex Ferguson pada ketika itu ketika Ronaldo berjaya merangkul UCL buat pertama kali, penyerang Portugal itu meledak lapan kali dalam perjalanan merekodkan kejuaraan pada musim 2007-08.

Kembali sebagai penyerang tengah pada usia 36 tahun, bekas bintang Real itu menyamai penampilan Iker Casillas di Eropah bertemu Young Boys dalam perlawanan yang ke-177, dan Saha percaya Ronaldo mampu memacu kejayaan buat skuad kendalian Solskjaer.

"Saya rasa begitu, ya, saya rasa [Ronaldo ke United] adalah pengubah permainan," kata Saha kepada Stats Perform ketika ditanya apakah United dapat memenangi Liga Juara-Juara.

"Saya rasa bahawa Liga Juara-Juara adalah pertandingan yang paling sukar. Ya, Liga Perdana adalah saingan maraton dan anda mempunyai lima hingga enam kelab yang benar-benar boleh memenanginya.

"Tetapi Liga Juara-Juara adalah unik kerana apabila anda mempunyai kumpulan, anda pasti harus menang [menentang] kelab yang lebih besar atau kelab terbesar."

Saha, yang bercakap setelah kekalahan United 2-1 kepada Young Boys, yakin Solskjaer mempunyai skuad untuk mencapai tahap tertinggi.

"United mempunyai keseimbangan bahawa mereka tidak bertahun-tahun untuk memenangi Liga Juara-Juara," katanya. "Kami mungkin mempunyai skuad yang kurang berkualiti ketika memenangi Liga Juara-Juara.

"Kami melihatnya bersama Chelsea, saya rasa mereka tidak memiliki skuad yang hebat tetapi ini mengenai pasukan dan semangat pasukan dan bagaimana anda mahu memenanginya lebih banyak berbanding pasukan lain.

"Kemampuan untuk tidak membuat kesilapan seperti yang mereka lakukan [bertemu Young Boys], itu merupakan jenis cabaran yang bakal mereka hadapi dalam saingan UCL yang perlu dielak jika ingin menjuarai UCL.

"Jadi itulah formulanya, permainan demi permainan pasukan ini dapat meningkat dan pasti mencabar kejuaraan [trofi UCL]."