Rodrygo meletakkan sasarannya untuk menjulang Piala Dunia bersama Brazil akhir tahun ini berikutan panggilannya menyertai skuad itu.

Pemain sayap Real Madrid itu telah dipilih oleh Tite untuk perlawanan kelayakan negaranya menentang Ecuador dan Paraguay minggu ini.

Rodrygo mempunyai tiga caps senior atas namanya dan mengetahui perlawanan akan datang memberi peluang kepadanya untuk mempertaruhkan tuntutannya untuk muncul di pusingan akhir, dan membantu Brazil meraih kejayaan Piala Dunia keenam -- dan pertama sejak 2002 -- mendahului senarai keutamaannya untuk kalendar ini tahun.

“Adalah sangat penting bagi saya untuk kembali ke [skuad] Brazil,” katanya dalam petikan yang dilaporkan mengenai Marca melalui TNT Brazil.

"Ia adalah matlamat untuk kembali ke [skuad] Brazil. Saya fikir permainan ini boleh menentukan segalanya, dan saya berharap untuk bermain dan kekal dalam pasukan kebangsaan.

"Semua pemain Brazil mahu berada di Qatar. Saya akan bekerja untuk cuba berada di sana. Jika saya bermain dengan baik, saya mempunyai peluang [untuk pergi].

"[Jika saya terpaksa memilih gelaran untuk menang pada 2022, saya akan katakan] Piala Dunia."

Rodrygo telah membuat 17 penampilan untuk Madrid dalam LaLiga musim ini, dengan 11 daripada terhasil sebagai pemain gantian -- sama seperti Luka Jovic -- dengan tiada rakan sepasukannya hadir lebih banyak daripada bangku simpanan.

Bagaimanapun dia mengharungi kegembiraan yang lebih banyak dalam saingan Liga Juara-Juara, menjaringkan gol dalam kemenangan ke atas Inter dan Shakhtar Donetsk.