Karim Benzema menjangkakan persaingan takhta LaLiga bakal diheret ke penghujung musim, bermakna Real Madrid perlu melayani baki perlawanan seperti aksi final.

Atletico Madrid pada satu peringkat tenang mendahului di puncak liga, namun skuad kendalian Diego Simeone itu sekadar menang empat daripada 10 perlawanan, membenarkan lawan merapatkan kedudukan.

Barcelona di tempat kedua -- hanya dipisahkan satu mata di belakang Atleti -- mempamerkan aksi 19 perlawanan tanpa kalah sejak tewas mengejut 2-1 kepada Cadiz 5 Disember lalu.

Bagaimanapun, Real telah mengatasi musuh Clasico itu sekali, juara bertahan itu menang 3-1 di Camp Nou. Benzema menyifatkan keputusan yang sama diperoleh hari ini akan melihat mereka melintasi Barca.

"Masih ada beberapa perlawanan lagi," kata Benzema kepada LaLiga World.

"Saya fikir liga ini akan terus maju, kerana masih sangat kompetitif. Kami mesti memperlakukan setiap perlawanan seolah-olah itu adalah final."

"Pada pendapat saya, El Clasico adalah perlawanan terhebat di dunia. Bukan hanya untuk saya tetapi untuk semua orang. Terdapat sejarah yang luar biasa antara kedua-dua kelab, ini selalu menjadi perlawanan utama.

"Seperti biasa, ini akan menjadi perlawanan yang sukar melawan pasukan yang suka mengawal bola. Tetapi kami juga suka mengawal bola.

"Saya berasa perlawanan ini akan sengit di bahagian tengah, tetapi seperti ketika kami bermain di Camp Nou, kami harus berusaha untuk menang kerana ini adalah final bagi kami.

"Mereka suka mengawal perlawanan, mereka mempunyai penjaga gol yang baik [Marc-Andre ter Stegen] dan kemudian mereka memiliki [Lionel] Messi. Dia sangat penting bagi Barcelona dalam segala hal. Kami mesti menjaga kerana dia memang sangat berbahaya."