Mauricio Pochettino berharap Lionel Messi sempat cergas menjelang pertemuan Liga Juara-Juara (UCL) menentang Manchester City, minggu depan.

Pasukan kendalian Pep Guardiola itu menewaskan PSG dalam dua pertemuan UCL musim lalu sebelum dikecewakan Chelsea dalam final.

Kedua-dua pasukan itu akan bertemu sekali lagi di peringkat kumpulan, Rabu depan -- PSG seri dalam perlawanan pembukaan di Club Brugge, sementara City membelasah RB Leipzig 6-3.

Bagaimanapun, timbul keraguan terhadap kelibat Messi, yang dipinggirkan dalam kemenangan 2-1 ke atas Metz pada pertengahan minggu ini ekoran kecederaan lutut.

Bintang Argentina itu juga akan terlepas pertemuan dengan Montpellier dalam Ligue 1, tetapi Pochettino menjelaskan masih terlalu awal untuk mengesahkan khidmat pemain berusia 34 tahun tersebut untuk perlawanan menentang City.

"Leo sudah mula berlari hari ini dan seperti yang anda lihat dalam ulasan perubatan disediakan, kami akan terus menilainya dan kami harap dia akan bertambah baik," kata pengurus itu dalam sidang akhbar malam tadi.

"Esok, kami harap dapat menawarkan kemas kini yang positif. Kami harap segalanya berjalan lancar dan dia akan sedia diturunkan lagi.

"Ya, kami harap dia boleh beraksi. Kami harus berhati-hati dan kami harus lihat perkembangannya dalam beberapa hari akan datang."








Lionel Messi masih belum mencetak sebarang gol atau menghasilkan bantuan jaringan dalam tiga perlawanan.

Dia hanya terbabit dalam tiga perlawanan sejak penghijrahan mengejut daripada Barca dan masih buntu untuk merobek gawang buat PSG.

Satu percubaannya terkena palang kelab Brugge sementara sepakan percumanya pula menggegar tiang Lyon sebelum dia dikeluarkan.

Mauro Icardi kemudian muncul wira ketika mereka mengatasi Lyon, lantas Pochettino gembira dengan penampilan prestasi penyerang itu musim ini walaupun bekas pemain Inter tersebut terlepas beberapa perlawanan akibat kecederaan.

"Mauro Icardi, dia adalah seorang pemain yang banyak menyumbang sebelum dia ditimpa kecederaannya," kata Pochettino lagi.

"Dia sudah pulih dan memberikan impak besar. Dia menjaringkan gol ke atas Lyon dan tentu saja, dia menawarkan kami alternatif ketika kami menyerang."