Bintang Lazio, Sergej Milinkovic-Savic, memetik pemain Manchester United, Paul Pogba, sebagai inspirasi ketika spekulasi berkembang mengenai perpindahan ke Old Trafford.

Milinkovic-Savic telah memainkan peranan penting di Lazio sejak menyertai Genk pada Julai 2015, muncul lebih 200 kali dalam Serie A.

Pemain antarabangsa Serbia itu sekali lagi menghadirkan persembahan yang berkualiti untuk pasukan kendalian Maurizio Sarri musim ini, memberikan 10 gol dan 11 assist dalam aksi liga, manakala tiada pemain tengah Serie A yang dapat menandingi 21 sumbangan golnya.

Sementara itu, tiada pemain Lazio yang memulakan lebih banyak perlawanan Serie A berbanding pemain berusia 27 tahun ini musim ini.

Kehadiran kreatif serta pemain tengah yang dominan, hanya Luis Alberto (64) yang mencipta lebih banyak peluang berbanding Milinkovic-Savic (47), tetapi laporan di Itali mencadangkan Lazio bersedia untuk menjual pemain tengah bintang mereka.

Paris Saint-Germain dan United adalah antara pilihan untuk menandatanganinya, dengan keutamaan Lazio untuk tidak menjual kepada kelab domestik Juventus, dan Milinkovic-Savic telah merujuk dua pemain Liga Perdana Inggeris sebagai idolanya.

Pogba, yang nampaknya bakal meninggalkan United pada penghujung musim, mendapat pujian istimewa daripada Milinkovic-Savic, manakala kreativiti Thiago Alcantara untuk Liverpool turut disebut.

"Perbandingan antara saya dan Pogba? Saya belajar banyak daripadanya pada awalnya apabila saya tiba di Itali dan dia berada di Juventus," katanya kepada DAZN.

"Dia tinggi seperti saya, mempunyai teknik dan sentiasa membuat perubahan."

Mengenai Thiago, dia menambah: "Menentang pemain yang lebih rendah, saya lebih bergelut kerana saya juga perlu merendahkan diri. Daripada siapa saya mendapat petunjuk? Saya sentiasa melihat Thiago dari Liverpool.

"Saya mengembangkan beberapa pergerakan badan berkat Futsal, sukan yang saya amalkan semasa kecil."